Wat is er aan de hand als een hele streng parallel geschakelde lampjes in een keer uitvalt?

Ik heb 10 parallel geschakelde 220 V halogeenlampjes in het keukenplafond. Normaal gesproken gaat er wel eens een lampje kapot, de rest doet het dan nog.

Deze keer zijn ze met z'n allen in een keer uitgevallen. Er trad geen kortsluiting op. De lampjes zitten op een dimmer. Wat kan er aan de hand zijn? Is de dimmer doorgebrand of is het nog iets anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De dimmer kan kapot zijn, waarschijnlijker is dat de zekering van de dimmer doorgebrand is.
Deze zekering kun je bereiken door de knop en de afdekplaat te verwijderen, de zekering kun je dan vanaf de voorkant van de dimmer vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gefikst! Bedankt, de dimmer bevatte inderdaad een zekering waar ik aan de voorkant bij kon. Er zat zelfs standaard een reservezekering bij in. Ik had me nooit gerealiseerd dat dat rode fliepje het houdertje voor de zekering was.

Andere antwoorden (2)

Inderdaad, waarschijnlijk de dimmer defect.
jc54
11 jaar geleden
In uw dimmer KAN er een zekering zitten en dan is die doorgegaan maar ook best eens nagaan of uw dimmer geschikt is voor 10 x 50 Watt = 500 Watt.
De stroom van die 10 halogeenlampjes is samen al vlug zo een 2,2 Ampère.

Een andere mogelijkheid is dat door een piek op het net alle lampjes gesprogen zijn, weinig waarschijnlijk maar dit is een van de mogelijkheden.

Indien uw dimmer een electronische is dan is het ook mogelijk dat de triac gesneuveld is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kunnen ook 30 W lampjes zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan natuurlijk ook en dan spreken we over 300 Watt wat dan overeenkomt met zo een 1,3 Ampère verbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch de zekering dus!