Hoe maak ik een kamer stofvrij? Om vervolgens hoogglans wit te kunnen schilderen?

Ik heb een rechthoekige kamer..
- op westen een toog naar de woonkamer,
- op het zuiden twee openslaande ramen.

De bedoeling is om eerst in deze kamer de piano te schuren, vervolgens moet hij hoogglans wit worden.

Op hoogglans wit zie je zo'n beetje elk tijdens het schilderen opgevallen stofje zitten. Daarom schilder is de losse onderdelen ook op zolder (andere ruimte) en ondersteboven.
Maar sommige delen kunnen nu eenmaal niet makkelijk op z'n kop gezet worden.. dus wil ik proberen de kamer zover mogelijk stofvrij te maken.

Iemand een idee hoe je dat doen kunt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Met een Dc Aircube 500, kan de lucht nagenoeg 100% gezuiverd worden van stof. Deze Luchtreiniger wordt geplaatst in een stoffige omgeving en binnen geringe tijd is de lucht compleet stofvrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En kun je zulke mooie dingen ook ergens huren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedank voor uw reactie Wisl. Ja de aircube is ook te huren: bijvoorbeeld bij: http://www.dolcoverhuur.nl/product/stofafzuiger-dc-aircube-dubbel_793. Dit is een voorloper van de Dc Aircube 500.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet hem alleen wel anders aansluiten. In de link staat:
"Desgewenst kan een slang Ø125 mm op de uitlaat worden aangesloten zodat de gefilterde lucht buiten de ruimte kan worden uitgeblazen. De ruimte raakt in onderdruk en de luchtstroom zal altijd richting de vuile ruimte plaatsvinden." Alleen in jouw geval wil je de schone lucht in de ruimte om daar overdruk te krijgen. Je krijgt dan het idee van een cleanroom.
Wel opletten met luchtstromen, je zou een luchtsok kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga hem proberen te huren in de buurt van Ede ;) dank!! Ben erg benieuwd,

Andere antwoorden (4)

Alles nat afnemen en heel goed stofzuigen en als het kan dweilen. Meer kun je er niet aan doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het schilderen zoveel mogenlijk met een roller doen, dan wordt de laag niet te dik.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog vergeten, vooraf de ruimte benevelen met een plantenspuit en maak de vloer wat vochtig, op die manier beperk je ronddwarrelend stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stof is de grootste vijand van een schilder, dus helemaal voorkomen zal lastig zijn.
Op open zee bij windstil weer zou de meest ideale -tevens niet te realiseren- manier zijn.
Schuur de piano in ieder geval met waterproof schuurpapier en neem een aantal keer goed af met schoon leidingwater
Maak ook de binnenzijde van de piano goed stofvrij
Maak de kamer zoveel mogelijk stofvrij (denk ook aan gordijnen, luxaflex e.d.)
Zorg dat het niet of zo min mogelijk tocht in de kamer, zodat je geen werveling van lucht / stof hebt
Neem de piano vóórdat je gaat schilderen af met een (schilders) kleefdoek
Besproei de omgeving met weinig water vóórdat je gaat schilderen
Trek schone, pluisvrije, makkelijke kleding aan
Houd mensen, maar vooral kinderen en dieren uit de kamer totdat de verf voldoende droog is

Nogmaals.....moeilijk te realiseren in een woonsituatie, maar toch.....succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi wisl,

ik stel voor om in de woonkamer een 'kamertje' te maken van plastic folie. tuinbouwfolie of iets dergelijks.
dan komt het stof van buiten niet op je werk

de folie is statisch geladen, omdat er altijd luchtstroming is. vooral aan de buitenkant van de afscheiding.
door deze lading wordt het stof door het plastic aangetrokken.
dit gebeurd uiteraard zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde. dus in de ruimte heb je geen stof.

nu kan je rustig schilderen, jammer dat het ondertussen heel drukkend wordt, je voelt je niet prettig in dat kamertje.
gebruik een mondkapje, want verfdeeltjes zijn niet gezond.
maar ja, voor een mooie witte piano moet je wat over hebben.

zou de klank ook mooier worden?
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. Heb je overwogen je piano te laten spuiten door een meubelspuiter..?

Zowieso de piano niet in die kamer schuren; Dat is stap een. Schuurstof is uitermate fijn en nauwelijks echt weg te krijgen. Ruimte voorbereiden: Goed zuigen, en alles wat vochtig afgenomen kan worden, afnemen. Tape alle ramen en deuren behalve de deur die je wilt gebruiken, af. Verwarming uit, om luchtwervelingen te minimaliseren.

Piano: Je begint met de te verfen vlakken te ontvetten. Dan schuren. Dan met ammoniakwater afnemen. Dan pas in de ruimte plaatsen wara je wilt gaan lakken (Zorg er voor dat je de schuurkleren uit doet voor je je ontstofte paino naar binnen draagt). Dan nog een keer ontvetten (Je hebt er immers mee rondgelopen)

Laat de piano en alles een dag staan. Dan pas is het meeste stof neer geslagen. Hoewel je het beste je piano kan spuiten om het mooiste effect te krijgen, kan je eventueel een roller gebruiken. Hier zit heel veel verschil in, laat je adviseren welke roller het beste is voor jouw lak. Doe bij het lakken een schildersoverall met capuchon aan: Zo voorkom je dat haartjes ed uit je kleding op je schilderwerk vallen.

Na het lakken rustig lopend naar buiten gaan, en ook deze deur dicht tapen. Zo zorg je voor minimale lucht stroming.