Waar bevinden zich condensafvoeren in de woning? Heb je gereedschap nodig om ze te controleren? Hoe doe je dat?

Tevens hoe en hoevaak moet je ze controleren/schoonmaken? Is dat een verplichting van huiseigenaar of van de bewoner van het huis? Kan een niet schoongemaakte condensafvoer een of andere schade veroorzaken? Zou je als bewoner daar iets merken (bv. vieze lucht of dat iets er uit druppelt)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je bedoelt de condensafvoer van een wasdroger? Die bevindt zich bij de wasdroger natuurlijk. De bewoner van het huis moet de slang en de aansluiting met het afvoerkanaal natuurlijk schoonhouden. Over het schoonmaken van het bouwkundig kanaal ben ik niet zeker. Het lijkt mij dat de huiseigenaar dat hoort te doen. Heb je contact opgenomen het de huiseigenaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn er geen condens-afvoeren in een huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In iedergeval bij mij wel, onder aan de ruiten in de kozijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enkel glas alleen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja ik heb geen enkel glas, logisch dat ik er nooit van gehoord heb.
Aangezien een huiseigenaar de woning NIET zonder jouw toestemming mag betreden is dit schoonhouden de verantwoordelijkheid van jou als bewoner.

Je kunt overloop afvoeren vinden bij de verwarmingsketel, heet water boiler, wasdroger en wasmachine afvoeren (laatste is geen condens of overloop afvoer natuurlijk)
Onderhoud is niet anders dan bij de afvoeren van bv je wastafel.

Condens krijg je op relatief koude oppervlakken als er warme vochtige lucht langs geblazen wordt (zoals bij een wasdroger). Overloop afvoer heb je nodig waar een koud vat water opgewarmd wordt...door uitzetting van het water in dat vat zal de druk oplopen. Door een veiligheidsventiel zal dan wat water weg druppelen. De meeste moderne boilers hebben een terugslag ventiel aan de ingang om te voorkomen dat heet water door uitzetting de koudwater leiding ingeperst wordt...anders loop je het risico van bacterie groei.

Ook aan de onderkant van je ruiten kunnen kleine gaatjes zitten in het kozijn om condensvocht van het raam naar buiten af te voeren. Deze kunnen met een staafje doorgeprikt worden als ze verstopt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Condens krijg je als warme lucht waarin veel waterdamp zit afkoelt. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten, zodat de waterdamp condenseert tot water. In een woning is het meestal warmer dan buiten, zodat daar geen condensatie optreedt. In een woning krijg je de meeste condensatie in de koelkast. Als je die opent, komt er warme lucht met waterdamp binnen, die vervolgens afkoelt. Het condenswater wordt achterin de koelkast opgevangen en met een slang naar de 'motor' geleid die warm wordt en het condenswater verdampt. Ook op ruiten kun je condenswater krijgen. Dat blijft meestal in een gootje liggen en verdampt dan. Verder zijn er geen condensafvoeren in een woning. (behalve evt. cv of droger)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kunstof kozijnen zitten condensafvoeren. Onderaan de ruitjes zitten kleine gaatjes, die inderdaad verstopt kunnen zijn.
Dan loopt het condens op je vensterbank en wordt het nat.
Je ramen wassen helpt daartegen.
Vuil condenswater verstopt de gaatjes.