Wij willen een hoge plantenbak maken in de tuin waar kan ik dat het beste mee doen?

We hadden al wat ideeën met hout maar ik denk niet dat dat zo mooi word. De plantenbak moet 150 bij 40 cm worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (5)

We hebben dat met stenen gedaan.. Gemetseld. Dat ging prima.. Advies is om wel plastic aan de binnenkant te doen want anders gaat al het water er onderin uitlopen.. Wordt je straatje vies en aarde droog..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar net wat je mooi vindt. Bankirai (het hout waar vaak vlonders/terrassen) van gemaakt wordt is best mooi strak en heel geschikt.
Vuren of andere zachte houtsoorten laten zich verven zoals je wilt, maar hebben een beperkte levensduur als plantenbak.
Doe aan de binnenkant wel worteldoek: beter voor je hout en minder last van uitspoelende grond.
Op het gebied van steen kun je metselen, of stapelen met bijvoorbeeld galaflor elementen (die zijn er ook rechthoekig, maar ik weet niet hoe ze dan heten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-steigerplanken

-wapeningsstaal, gaas, steentjes en vijverfolie:
Maak van het staal en gaas twee bakken, de eentje iets kleiner. Zet ze in elkaar en stort er steentjes tussen.
Het folie daar weer in om de aarde in de bak te houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zorg dat er onderin wat extra gewicht ligt (paar stoeptegels ofzo) want 1 meter is best hoog als ie maar 40cm breed wordt en daar komen de planten nog bovenuit. De bak moet niet topzwaar worden, anders kans dat ie makkelijk omvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het met blokhutplanken,en zaag de verbindingen om en om.
Daarna is het alleen maar stapelen,maar zaag eerst een paar proef verbindingen.
Een constructie zonder spijkers of schroeven,en toch ijzersterk!
Zet alles in de stockholmer teer, en bekleed daarna de binnenkant met tempex en daarin worteldoek om de grond tegen te houden.
De tempex werkt ook goed tegen vorstbescherming.
Kortom een super plantenbak!
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kies voor stenen stapelblokken, die zijn er in allerlei vormen, kleuren en maten (en prijzen).
Verlijm ze met speciale steenlijm en je hebt een stabiel en lang meegaande plantenbak.
Er zijn er ook die met een keep en groef in elkaar vallen, je hoeft dan alleen de bovenste twee lagen maar te verlijmen.
Ga langs bij een goed tuincentrum, daar kun je de verschillende soorten stenen bekijken.
succes!