Wat is het verschil tussen een cilinderslot en een profielcilinder?

Op ons werk wordt door aannemers onderscheid gemaakt tussen een cilinderslot en een profielcilinder. Heeft iemand een idee of er een verschil is, en zoja, wat het verschil is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Een profielcilinder is inderdaad alleen de cilinder. Dat is het kleine deel wat er uitziet als een sleutelgat, maar dan "massief". Hierin bevindt zich de regelkamer waardoor het slot open gaat. Dit zijn meestal kleine stalen staafjes die op een bapaalde manier staan afgesteld en in de juiste positie (groeven op de sleutel) het slot vrijgeven.
Een Cilinderslot is in principe een profielcilinder mét de gehele behuizing. Dat is het smalle rechthoekige deel dat haaks in de deur wordt gezet. Dit deel wordt vastgezet in deur. Tevens zit er een vierkant gat in waardoor je de deurkruk kunt laten bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je de moeite neemt om hetzelfde te zeggen maar dan met drie keer zo veel woorden.

Andere antwoorden (3)

Het profielslot is in feite de kast waar een profiel cilinder in gaat.
Dus datgene wat in de deur zit is het slot, waar je sleutel in gaat de cilinder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je het hier omschrijft is het cilinderslot de kast (zie link 1) en de profielcilinder het gedeelte dat d.m.v. een sleutel het "cilinderslot" op slot kan draaien. (zie link 2)

Let wel op dat met een profielcilinder meerder soorten cilinders bedoeld kunnen worden.
Zoals de link onder is een insteek profiel cilinder en voor andere deuren kun je een staartcilinder kopen. (deze is ook op de site te zien)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cilinderslot is meestal een opleg voordeur slot waarvan je aan de buitenkant alleen de cilinder ziet. Een profielcilinder wordt gebruikt in combinatie met een inbouwslot. Meestal in combinatie met een kruk- knopset met afdekplaten.