Oude lamp gekocht. Snoertje met drie draadjes (kleurloos) aangesloten op zwart en blauw in plafond doen de helft van de lampjes het een halve seconde.

De kroonluchter heeft 8 armen, de helft daarvan heeft 1 lampje, de andere helft 2. De armen met 1 lampje worden gevoed door een snoertje met twee draden. De armen met twee lampjes worden gevoed met twee snoertjes van twee draden. Naar de stroom toe is echter sprake van 1 snoer met drie draadjes (kleurloos). Dus ergens vertakken die draden zich. Nu wil ik de luchter in het plafond aansluiten. Dat moet op zwart en blauw (geen aarde beschikbaar). Heb ik geprobeerd, eerst met twee van de drie draadjes, en vervolgens met drie draadjes (twee in zwart, een in blauw). Het resultaat is hetzelfde: vier lampjes (de binnenste 4 op de armen met twee lampjes) gaan heel even aan, en vervolgens gelijk weer uit. Stoppen slaan niet door. Als ik de schakelaar vervolgens uit doe en weer aan, gebeurt hetzelfde. Weet iemand hoe dit zit (en wat ik moet doen)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Het makkelijkst of in elk geval meest duidelijk zou denk ik zijn om nieuwe draden (met kleuren) te trekken door de kroonluchter, maar dat is mijn idee.
Ik heb het idee dat in de lamp de draden oud zijn, en niet goed verbonden.

De 3 draden die aangesloten zouden moeten worden aan de stroom in het plafond zijn bruin (stroom), zwart (schakel) en geel/groen (aarde).

De blauwe en zwarte komen van alle lampjes, en moeten op kleur bij elkaar.

Dan de bundel blauwe met een kroonsteen of een doorverbind smeltverbinding aan de blauwe die naar het plafond gaat, en voor de zwarte geld hetzelfde.

Als de lamp niet uit elkaar kan kan je het beste eerst de draden assembleren, dan de fittingen eraf halen en daarna de draden een voor een (of 2 bij de dubbele) via de hals door de lamp trekken.

Dan weet je zeker dat de draden goed zijn.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel een reden waarom er drie draden zijn.
Als je het goed aansluit op een dubbele schakelaar, dan kan je 4 lampen met de ene en 8 met de andere schakelen. Je kan dan kiezen tussen 4, 8 of 12 lampen aan. (zie het maar als hele primitieve dimmer)

In jouw geval wil je gewoon alles aan of uit.

Zoals jij het gedaan hebt met aansluiten hoort het eigenlijk niet, maar kan het wel. (je hoort het met een multimeter door te meten)

Waarom ze maar heel even aan gaan zou ik niet weten.
Ik kan me niet voorstellen dat er een beveiliging in de lamp zit, maar dat is het enige Ik kan bedenken. Of er moet een contactje net zo los zitten dat ie helemaal los gaat als ie een beetje warm wordt, maar ook dat is onwaarschijnlijk.

Toegevoegd na 26 minuten:
Let op: Als een van de draden die uit de lamp komt een aarde is en je sluit die verkeert aan dan zal je er niks van merken. Stoppen slaan niet door enzo. Echter je kan wel de kroonluchter onder stroom zetten, dus als jij of iemand anders hem aanraakt.. (weken of jaren later)