Hoe krijg ik de wasmachine aangesloten op de plek waar nu een douchekraan zit?

Mijn wasmachine staat momenteel in de keuken, maar ik wil deze verplaatsen naar de badkamer. 1 douchekraan die ik niet gebruik lijkt me de enige optie om de toevoer vandaan te laten komen. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Is het mogelijk om de douchekraan te verwijderen en dan een wasmachine kraan op de koudwater toevoer aan te sluiten en de warmwater toevoer af te sluiten met een stop oid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.1K
TurfGraver
7 jaar geleden
Ja dat kan. Vergeet de afvoer ook niet. :)

Antwoorden (2)

Met een beetje geluk zijn de aansluitingen hetzelfde en kan een standaard wasmachinekraan op de aansluiting waar de douchekraan opzit.

Heb je toevallig een wasmachine met een hotfill optie, dan kan je ook het warme water aansluiten. Dat is goedkoper met energie.

Je kan trouwens ook de douchekraan laten zitten en de wasmachineslang met een verloopstuk daarop aansluiten.
Heb je dan de tijd bij het aanzetten, dan kan je de eerste water vulling handmatig met warm water doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als het het einde van een leiding is, is het niet verstandig deze af te doppen.
Je krijgt dan stilstaand water en kans op legionella. Het zal namelijk toch een klein beetje vermengen.
Sluit het of af bij een splitsing of zet er ook een kraan op zodat je de leiding af en toe kan spoelen.
(dat geldt voor zowel koud als warm)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok, duidelijk. In dat geval kies ik ervoor twee kranen aan te sluiten. Bij een splitsing afsluiten doe ik liever niet met een huurwoning. Gelijk op de douchekraan is helaas geen optie, het is een 20 jaar oude douchekraan en ik kan er niet het juiste koppelstuk voor vinden. Heb zojuist de douchekraan even losgedraaid. Erachter zitten s-koppelingen met een 1/2 inch draad aansluiting in de muur, dus dat beetje mazzel heb ik. Bedankt voor je reactie!
jackd heeft gelijk met het afdoppen van een niet gebruikte leiding en het vullen met warm water maar heb je ook gedacht aan de afvoer? die moet wel rechtstreeks aan gesloten worden met een syfon (zwanenhals) anders begint het behoorlijk te stinken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De wasmachine komt op een constructie op een 6 jaar niet gebruikte badkuip te staan. De afvoer laat ik lopen via de badkuipafvoer. Nu weet ik dat daaronder een sifon zit.
Denk je dat ik er verstandig aan doe ertussen nog een wasmachine sifon aan te sluiten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Twee sifon achter elkaar werkt niet, wat er zit werkt waarschijnlijk al goed.