Ik vroeg me af hoe je een bijlkop op een houtensteel het beste kan vastmaken, zonder dat het kopstuk onder de werkzaamheden er afvliegt?

Op onze school hebben we een les houtbewerking gekregen. De opdracht luidde; maak een houten steel van een bijl afgewerkt en wel. Maar het ijzeren kopstuk ontbrak natuurlijk, want als school al die kopstukken moest betalen voor elke leerling wordt dat een duur grapje.

Maar als ik zoiets maak wil ik het ook goed doen, en ik ben al een beetje aan het rondkijken voor een betaalbaar kopstuk. Ik zou graag een reactie ontvangen. Hoe je het kopstuk het beste kan vastmaken?

Mvg. Thijs Lammers

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (8)

Een metalen wig in de steel slaan en het resterende stuk (als dat er is) afzagen/slijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De steel zit niet alleen maar klem in de bijl. Hij zit namelijk verankerd met een houten of metalen wig. Kijk maar eens bovenop een nieuwe bijl in de winkel, dan zie je de wig zo zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen doorboor de stok met snijdeel en doe er een bout en moer verbinding doorheen want zo een wig gaat vroeg of laat los
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loszittende hamerstelen
Loszittende stelen van hamers, mokers of bijlen zijn gevaarlijk. Ze komen vaak voor bij gereedschap dat weinig gebruikt wordt waardoor de houten steel uitdroogt en krimpt. Je kunt de steel weer vast zetten door de hamer, moker of bijl met de kop naar beneden in een emmer water te plaatsen. Hierdoor zal de houten steel zwellen en weer muurvast gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo'n wig heet een keil
en als steel wordt vaak essen gebruikt is n.l. taai
gerrit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de nieuwe steel door de bijlkop te doen en dan aan de bovenkant een hamerspie erin te slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een tip, steek de steel in de bijlkop en laat hem vervolgens een poosje in water zitten. hierdoor zal de steel uitzetten en zal hij er niet meer uitgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) Zorg dat het hout van je steel goed gedroogd is, als deze gaat drogen krimpt hij en zal de steel los gaan zitten.
2) Probeer dat het gat van de bijlenkop volledig gevuld is en dat het hout van de steel dus overal aansluit.
3) Zaag een snee in de bovenkant van de steel, doe de bijlenkop op de steel en sla een houten wig in de gemaakte snee (kijk even op youtube, videos genoeg).
4) Zaag het uitstekende stuk van de steel niet te kort af. Omdat de houten steel strak in de kop zit zal het uitstekende stuk een beetje uitpuilen, dit zorg er voor dat de kop vast blijft zitten.
5) Sla nu een metalen wig aan de bovenkant van de steel om deze nog strakker vast te drukken in de bijlenkop.