ik denk dat je het beste naar een doe het zelf kunt gaan en er 1 kopen want zelf maken gaat denk ik niet je kunt niet alle matrialen los krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets specifieker qua vraag mag wel: Een rol gordijn of rolgordijn en bedoel je het maken in repareren, of maken in creëren.

Een rol gordijnstof komt uit de fabriek. Deze kun je ook zelf maken.

Een Rolgordijn bestaat uit een los draaistuk, ophanging en 'besturing'. Je hebt verschillende soorten hierin, zoals een geveerde en een ongeveerde. De geveerde heeft een zelfstandig oprolmechanisme. Een ongeveerde is makkelijker te maken, door een buis met een doorsnede van ongeveer 3 tot 5 cm te nemen, die op breedte van het raam, minus de ruimte voor de ophanging te maken. Op de buis plak je de stof vast en rolt hem een kant uit. Aan 1 van de zijden van de buis bevestig je een blokje, waar je een touwtje aan vast maakt in een rollend beugeltje. Er zullen wat kanttekeningen aan zitten, maar dan kun je beter een bestaand rolgordijn onder handen nemen.

Als je een rolgordijn wilt repareren, is het sterk afhankelijk van welk deel...De stof, de ophanging of het rolsysteem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet wil me nu net even niet helpen, maar ik heb meerdere doe-het-zelf-boeken waarin nauwkeurig beschreven staat hoe je zelf een rolgodijn maakt ; het oudste patroon is zelfs van rond 1850 (!) . Ook in een deel van de Baedeker voor de Huisvrouw (mevrouw knapt het op gok ik) , op elke rommelmarkt voor een drol en drie knikkers te koop, staat het beschreven.
Op het 'moderne' Internet echter vinden we in elk geval op de eerste pagina's 'rolgordijn zelf maken' alleen maar instructies om kant- en klare rolgordijnen op maat te maken en op te hangen. Sommige dingen worden blijkbaar zo weinig meer gedaan dat ze hun plaatsje niet meer vinden, maar je hebt een hele dikke kans in de bibliotheek, de rommelmarkt of de kringloopwinkel. Het kan namelijk écht wel.

Wat je nodig hebt is een stok op de juiste breedte dikte bezemsteel met aan weerszijden een asje en aan één kant een 'katrolletje',dubbelzijdig klevend plakband , niet-rafelende stof en touw, koort of ketting.
En dan natuurlijk aan weerszijden twee steuntjes waar je de asjes in klikt. Het in elkaar zetten spreekt voor zich, en de kunst zit hem er in te zorgen voor genoeg weerstand om te zorgen dat het gordijn zichzelf niet steeds helemaal afrolt, maar wel makkelijk op te trekken en neer te laten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stok, gordijn, twee houders en een paar schroeven. hoe moeilijk is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bouwmarkt verkopen ze rolgordijnpakketten zonderstof. In de verpakking zit een gebruiksaanwijzing bij gesloten.