Hoe sluit ik deze dimmer aan?

Ik heb een lamp waar de dimmer van defect raakte. Van mijn vader heb ik toen een andere dimmer gekregen, maar helaas zonder aansluitschema. Het is een lamp met een spot en een dimmende grote lamp. Ik heb van de lamp op dit moment een stekker (blauwe en bruine draad) en twee draden van de spot en de gewone lamp (twee keer blauwe en bruine draad). Hoe sluit ik deze aan op mijn Relco Rondó dimmer?

Toegevoegd na 1 minuut:
Een link naar de afbeelding van de dimmer (https://www.dropbox.com/s/nmjj724798hjuod/IMG_20161204_204957.jpg?dl=0)

Toegevoegd na 8 minuten:
Hier nogmaals een link, hopelijk kunnen jullie hier wel bij: http://imgur.com/a/3oyrR

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
ronron1212
7 jaar geleden
de link is beveiligd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je hem hier wel zien? http://imgur.com/a/3oyrR
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kan ze beiden zien, de 2e wel beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van boven naar beneden: N: neutraal, blauwe draad
lampje: geschakelde draad, zwarte naar de lamp toe
Aarde: geel groen
PH: Phase draad: bruin draad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, alleen heb ik dus enkel blauwe en bruine draden. Er is dus geen aarde, is dat een probleem? En op welke plaats moet de spot en de grote lamp?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik beschrijf is de standaard situatie. In dit geval:
De stekker gaat op bruin en blauw. De bruine vanaf de lampen op de plek waar normaal de zwarte op gaat, en dan de twee blauwe bij de andere blauwe in.
NB: over de laatste aansluiting twijfel ik nog!! ik zie echter geen andere optie. Op eigen risico!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan dan dus spot en grote lamp niet meer apart bedienen.
Probeer het eerst eens uit met alleen de spot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De dimmer heeft wel en een dimmer en een druk knop, dus het zou in theorie wel moeten kunnen.
Het is een zeer verwarrende dimmer moet ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eigenlijk denk ik dat deze dimmer niet geschikt is.
Of zitten er nog aansluitpunten die niet op de foto te zien zijn? Jij hebt deze met 1 circuit:
http://www.lightbrands.nl/relco-group-rondo-dimmer-100-500w-281-circuit-29 Je wilt deze, met 2 circuits, je ziet dat er een schroefje extra is:
http://hogar.yoreparo.com/electricidad/conexion-cableado-regulador-de-luz-relco-rondo-4f-t1433435.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb inderdaad die bovenste ja. Ik zie inderdaad dat et één circuit is.
Nu ik er over nadenk weet ik ook weer dat het inderdaad voor een lamp met één circuit was.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus ik ga maar op zoek naar een andere dimmer. Ik ben echter nog nergens een vloerdimmer tegen gekomen met een aparte schuif dimmer en een knop.
Bedankt voor de hulp in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb er ook wel eens naar gezocht, toen opgelost door twee dimmer aan te sluiten, je krijgt dan dus ook twee snoeren met een stekker.
Dat kon ik allemaal onder een bank verstoppen dus geen probleem. Het voordeel was dat daardoor zowel spot als grote lamp te dimmen waren. Dus daarom niet verder gezocht, ze bestaan wel los zoals in mijn 2e link te zien is, Als je de spot niet hoeft te dimmen (wat standaard is) dan kan je ook een losse voetschakelaar kiezen. Of je maakt aan beide snoeren vanaf de lampen een stekker en doet die in een (dimbare) klik-aan-klik-uit
deze is niet dimbaar:
https://www.gamma.nl/assortiment/klikaanklikuit-schakelset-apa3-1500r/p/B364802

Antwoorden (1)

Ik ben geen elektrotechnicus maar wat ik uit de aansluitpunten van de dimmer begrijp werkt het zo: bruine draad naar het onderste contact, dan loopt de stroom gelijk door naar twee contacten daarboven met het lampje erbij; daarin zou de zwarte draad moeten. Dan moet de blauwe nuldraad in het bovenste contact, en optioneel (voor de veiligheid) is het tweede contact van onder waarin de groen-gele draad moet als randaarde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ik zou voor de veiligheid nog even wachten op de bevestiging van iemand die het wel zeker weet haha