Ik wil zelf een - eenvoudig - houtkacheltje aansluiten. Waar moet ik rekening mee houden en is het moeilijk?

Ik woon in een naoorlogs huisje dat gesloopt gaat worden. De datum van sloop wordt telkens weer opnieuw verlegd. Door wanbestuur van een Hollandse directeur, zit de eens zo vooruitstrevende en welvarende woningbouwvereniging nu diep in de schulden. Zoveel valt er nu dus niet meer te willen door de woningbouwvereniging. Ik zou nu graag zelf een houtkacheltje aansluiten met de gedachte: Het huisje wordt toch gesloopt en hoef ik het niet in originele staat op te leveren. Het originele rookkanaal is moeilijk te vinden, en bovendien moet ik dat dan eerst helemaal op veiligheid e.d. controleren. Nu dacht ik om een gat in een van de buitenmuren te boren, en daar de afvoerpijp door naar buiten te steken. Wie heeft daar ervaring mee, heeft het zelf ook al eens gedaan? Tegen de buitenmuur die in aanmerking komt, is nu ook een verwarming bevestigd. Dat maakt de situatie complexer. Ik dacht om misschien een eenvoudige 'ombouw' te maken om die lelijke verwarming aan het zicht te onttrekken. Of moet ik hem helemaal verwijderen en heeft dat dan effect op de andere verwarmingen van de kamer? Anders komt de houtkachel dus een stukje voor die ombouw met verwarming te staan, en gaat de pijp een stukje boven die verwarming door de muur naar buiten.

Graag jullie tips en adviezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (5)

Ventileren!!!
Vuur verbruikt zuurstof.
Dus zorg dat je genoeg zuurstof aanvoert voor de kachel en zeker jezelf.
Dat is zo'n beetje de belangrijkste tip die ik je kan geven.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je hebt ook een minimale lengte pijp nodig voordat hij "trekt", de schoorsteen dus. En buiten moet bovenkant schoorsteen op ene bepaalde minimale hoogte gemeten vanuit de kap van je huis zitten omdat de rook anders terugslaat, en hij ook niet trekt.
Loop een een haardenzaak binnen en neem een schetsje mee van je situatie.
Dat werkt het beste en je hebt dan echt goed info.
Het is te gevaarlijk om met gegevens van goeievraag.nl een kachel te gaan installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een buis, via een gat in de muur, naar buiten steken, kan wel dienen als schoorsteen, maar let dan wel op een aantal zaken:

Zorg voor zo min mogelijk bochten in de buis. Dit in verband met de trek.

Zorg er verder voor dat de buis buiten een stuk de lucht in gaat. Dit ook om te zorgen voor een goede trek. Een buis, die alleen door de buitenmuur gaat en verder niet omhoog, is niet ok.

Hoe er rekening mee, dat het afvoerkanaal flink warm kan worden. Zorg er dus voor dat er niks brandbaars in de buurt is, dat vlam kan vatten.

Je kan in principe wel een radiator wegslopen uit de kamer, als die in de weg zit, echter de verwarming heeft dan een minder goede verwarmfunctie, op de momenten, dat je het houtkacheltje niet gebruikt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Je zit met een aantal dingen. Warmte, het kacheltje wordt loeiheet, dus plaats die op een veilige plek. Rookgas afvoer. Deze moet geheel dicht zijn anders haal je de volgende dag, ivm koolmonoxide, niet. Het moet een dubbelwandige pijp zijn met van die korrels erin. Dan het inregenen in de afvoerpijp. Ook daar zal een oplossing voor gevonden moeten worden. Laat dan een en ander keuren door de verzekeringsmij. Het reinigen van de schoorsteenpijp zal ook professioneel moeten gebeuren want anders ben je niet verzekerd tegen brandschade. Denk ook aan de buren. Zij mogen geen last hebben van het rookgas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wie wil dat niet, een heerlijk snorrent kacheltje, dat heerlijke warmte afstraalt.
Ben zelf bezitter van een houtkachel, maar wat heb ik allemaal niet moeten leren!
Alle rook en warmte die boven uit de pijp naar buiten gaat, moet beneden weer aangevuld worden, er is dus een constante trek van koude lucht van buitenaf, onder deuren door, langs ramen en waar dan al niet nog meer.
dat betekent, hoe beter de kachel brandt, hoe meer koude tocht er langs de vloer is!!
Dit probleem heb ik bij mijn kachel, opgelost door een luchtinlaat te maken, vlak achter de kachel en dit werkt prima!
Doe je dit niet, dan heb je veel tocht langs de vloer en de kans dat het heel erg benauwd wordt in huis!
Met een dubbelwandige pijp naar buiten en dan omhoog richting het dak, gaat prima, maar waarom niet met die dubbelwandige pijp binnen door naar boven, dat geeft best veel extra warmte.
Het is echter een grote klus want alles moet brandveilig zijn.
Als je het probleem van je pijp niet goed oplost, dan bestaat er een grote kans, dat je rook en giftige gassen in huis krijgt en je kachel nooit meer brandt.
Als je dit soort problemen niet goed aanpakt, krijg je veel koolteer in de binnen kant van je pijp, veel roetaanslag en een grote kans op schoorsteenbrand.

1 seconde geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin daar niet zelf aan. Houtkacheltjes zijn gevaarlijke dingen als je ze niet goed installeert of niet goed behandelt. Koolmonoxide.