Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Staan telefoonkabels onder stroom?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel: kun je de kabel zonder problemen doorknippen als je 'm wilt weghalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Er staat niet echt stroom op maar je voelt wel een licht schokje als je hem door zou knippen en de stekker zit in het stopcontact.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normale telefoonlijnen voeren een negatieve gelijkspanning van ongeveer 40 - 50 volt ten opzichte van elkaar en ten opzichte van aarde.
Als je de telefoon van de haak neemt dan zakt de spanning tot de helft.
De belspanning van de telefoonlijn kan zelfs waarden van 100V (25Hz) wisselspanning bereiken.
Op ISDN-lijnen staat geen belspanning, maar de gelijkspanning is nog iets hoger dan een ouderwetse telefoonlijn.
Als je de draden van een telefoonlijn vasthoudt en ook contact met de aarde hebt dan kun je, zeker als er toevallig net gebeld wordt, een stevige optater verwachten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb jaren geleden zelf nogal wat ervaring opgedaan door zelf een telefooncentrale te knutselen voor het studentenhuis waar ik woonde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de oude analoge telefoon staat de kabel onder spanning. Laagspanning welte verstaan. Dit zal je amper voelen als je het aanraakt. Omdat het laagspanning is zal er weinig tot geen stroom lopen. Bijgevoegde link geeft veel info als je geinteresseerd bent in de vraag waarom de kabel onder spanning staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/POTS
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belspanning die op een telefoonlijn kan staan is 70-110V wisselspanning (25 Hz) - dat is geen laagspanning te noemen.
De 48V is ook juist de bovengrens van wat laagspanning genoemd wordt.
Of je de spanning voelt hangt trouwens af van allerlei omstandigheden: met een natte huid gaat er veel stroom lopen die je zelfs bij laagspanning duidelijk kan voelen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding