hoe kan ik de tocht wegkrijgen bij afgewerkte dakramen (bv. Velux)?

Mijn dakramen achteraan tochten verschrikkelijk. Ze zijn afgewerkt met hout, waar ik al silicone tussen gespoten heb, maar er blijft lawaai- en tochthinder. Naar verluidt (commentaar door andere verbouwers) zou dit komen doordat ze niet goed geplaatst zijn, ttz er zou een bepaalde handeling niet gebeurd zijn die nodig is om de vensters hermetische luchtdicht te plaatsen. Zij zeggen ook dat de ingreep langs buiten moet gebeuren. welke ingreep zou dit kunnen zijn? En zijn er nog andere mogelijkheden om de tocht te verminderen bij ramen die volledig zijn afgewerkt? (tochtstrip heb ik al bevestigd)

Toegevoegd na 10 minuten:
de verbouwers die mij dit advies gaven weten niet welke ingreep het is, ze weten enkel van hun dakwerker dat hij langs buiten iets gedaan heeft om de vensters te isoleren. ik heb al met de dakwerkers gebeld die voor mij gewerkt hebben, en die zeggen dat ik "het niet gevraagd" heb....maar willen ook niet meer uitleg geven over hoe ik het dan zelf kan doen. ik heb ze al in gebreke gesteld (ook voor andere dingen) maar dat kan lang aanslepen, dus ik doe het dan liever zelf.

10 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Hallo,

De sparing in het bestaande dak is waarschijnlijk te groot gemaakt, voorafgaand aan het plaatsen van het dakraam. Met als gevolg dat deze een te ruime passing heeft, als dit niet zorgvuldig is verholpen zijn er rond het dakraam opening die de tocht veroorzaken deze kunnen gevuld worden met pur schuim (verkrijgbaar bij elke bouwmarkt. Zorg er wel voor dat u dit juist (laat) afwerken.

Groet,
D.Smeets
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
hoe kan ik dat dan aanbrengen? alles zit dicht. langs buiten is er een metalen bekisting, langs binnen hout….
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, Is het mogelijk dat u een foto/schets post, zodat ik beter inzicht heb in de situatie? Als het demonteren van het hout/meteen geen optie is dan kan u een klein gat boren van +/- 8mm hier kan het spuitslangetje van de pur-fles doorheen. Deze pur expandeert en zal dus in de opening uitzetten en zo het tochten verhinderen. Groet,
D.Smeets

Andere antwoorden (1)

Normaal gezien moet er langs buiten een afsluitstrip op het dak te liggen.
Je kan ook proberen om het dakraam helemaal dicht te maken met PU-schuim.
Ik hen een tiental jaar geleden een dergelijk raam ook op deze wijze gedicht en tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
hoe kan ik dat dan aanbrengen? alles zit dicht. langs buiten is er een metalen bekisting, langs binnen hout....