Hoe behang op motief plakken?

Ik wil de kamer behangen, maar het behang heeft een motief, dus wordt het puzzelen. Hoe verspil ik zo weinig mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (5)

Door het motief zo goed mogelijk aan te sluiten. Bijvoorbeeld eerst op de grond uitleggen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst uitzoeken hoe breed het motief is, dus waar de herhaling begint. Dan de muur opmeten en gaan rekenen: hoeveel banen kun je plakken, hoeveel banen heb je nodig voor 1 compleet motief, en hoe vaak past dat motief op je muur?
Eventueel teken je het motief grofweg op schaal op een groot papier, zodat je op tafel of zo kunt schuiven en kunt uitproberen wat het beste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste baan moet de goede lengte hebben. Zorg dat je een cm of 2 over hebt
De tweede baan schuif je zo ver door dat het motief op de juiste plaats zit.
Dan teken je die baan aan de onderkant op dezelfde lengte af
als de eerste.
Op de eerste baan zet je een 1, op de tweede een 2 en zo verder. Met deze volgorde begin je in een hoek en past ze zo aan elkaar. Dit is volgens mij de enige manier om goed op patroon te behangen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verspilt zo min mogelijk als je een motief hebt dat zich vaak herhaalt in één baan. (Werkt bij gordijnstoffen ook zo). Je kunt het als testje met een paar in stroken geknipte A4 vellen uitproberen.

Stel een motief herhaalt zich om de 50 cm en je kamer is 200 hoog dan verspil je theoretisch niks, is je kamer 210 meter hoog, dan gooi je per baan 40 cm weg.

Als je weet hoe snel een motief zich herhaalt en hoe hoog je kamer is kun je een inschatting maken. Is het motief maar 10 cm hoog (een streepje bijv) dan is wat je daardoor weg gooit verwaarloosbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
o ja, en het herhalen is waar het motief precies hetzelfde is als helemaal bovenaan, zo'n motief met van die ouderwetse kronen herhaalt zich niet per definitie na elke rij kronen, het gaat erom dat degene die bijv links de rand raakt dat weer zo doet, als hij de rij eronder de rand niet raakt is dat nog een nieuw stuk