Kan je op underlayment tegelen?

Ik moet een opstapje maken in onze nieuwe badkamer salon. Deze plek blijft gegarandeerd droog. Daarom vind ik 18mm watervast merantiplex ietwat overdreven. Zou het tegelen op underlayment ook gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Ik zou het er niet op wagen, die platen zijn vochtgevoelig, ook al komt er geen direct water op.
Op een dak of vloer zijn ze niet ingesloten, en kunnen ze 'ademen' , uitzetten en krimpen, maar met tegels er op?
Stel het trekt toch krom, dan zijn je tegels ook weg en kost het nog meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als er inderdaad geen plenzen water op komt kun je dat prima gebruiken. Voor het tegelen op zich maakt het niets uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het zeker droog blijft is dat geen enkel probleem. Ook zorgen geen vocht van onderlangs komt en naden goed dicht kitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kun je beter niet doen.
Gebruik het watervaste multiplex, schroef dat zeer goed vast, zodat het niet kan bewegen. Gebruik speciale tegellijm, die flexibel blijft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi jelle,

NEE, je kan NIET op underlayment tegelen.

als underlayment kan van alles worden gebruikt, varierend van dat dikke groene vilt tot hardbord platen.
het doel is egalisatie, dus per definitie is het zacht materiaal.
tegels zijn hard, grote tegels zullen breken. in iedere situatie zullen de voegen er tussenuit breken. niet doen dus.

zorg voor een harde ondergrond en vergeet de vloerverwarming niet, die je bij elke stenen vloer nodig hebt.
anders krijg je koude voeten.
kan je geen harde vloer maken, dan is een tegelvloer niet mogelijk.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goedkoop uit wil zijn kan je ook spaanplaat gebruiken. Lijm dan met een tegelpasta of kit en voeg het geheel goed af. Spaanplaat kan niet tegen water. Dampvocht is geen probleem.