Weet iemand of deze twee muren draagmuren zijn?

Er is geen boven verdieping en de muren zijn aan de bovenkant niet verbonden met het plafond. Als je je arm erboven steekt komt die aan de andere kant eruit.

Picture for question
een jaar geleden
3.4K
LeonardN
een jaar geleden
"en de muren zijn aan de bovenkant niet verbonden met het plafond"
Misschien dat ik je verhaal niet begrijp, maar als een muur en plafond elkaar niet raken is het uitgesloten dat die muur het plafond draagt.
Robine
een jaar geleden
@leonardN ja dat heb je goed begrepen. De muren zijn niet verbonden met het dak in ieder geval wij zien het nergens. Maar dat is ook met de andere muur tussen ‘entree en het grootste lokaal. En daarover zei de makelaar ook dat het een draagmuur is.
tinus1969
een jaar geleden
Waar zijn deze muren van gemaakt? (Het zijn de muren tussen entree en de kleine lokaaltjes)?
Robine
een jaar geleden
@tinus1969
De muren zijn van stenen gemaakt. Ik denk grijze betongevelstenen en de dikte van de muren zijn 10cm

Antwoorden (1)

Deze tekening is een typische makelaarstekening. Bedoeld om je een indruk te geven van de ruimtes en onderlinge samenhang. Het is geen bouwkundige tekening. Je kunt er geen rechten aan ontlenen, zoals er ook onder staat. Kijk altijd naar de situatie ter plekke (met een bouwkundige) en eventueel een originele bouwtekening voordat je gaat slopen of bouwen.

In principe is het zo dat de dikte van de gebruikte lijn het soort muur aangeeft. De dunne lijnen tussen de rode pijlen zijn dan niet-dragende muren. Het draagt geen deel van de constructie en daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Je kunt ze relatief eenvoudig verwijderen. Je kunt ze gebruiken om een kleine bergzolder voor niet te zware spullen op te maken, maar ze zijn niet geschikt als draagmuur om de balken van een hele bovenverdieping te dragen.

De lange scheidsmuur in het midden is een dikkere lijn. Dit is wel een draagmuur, of geschikt als draagmuur. Daar zou je in principe dus wel plafondbalken op kunnen laten rusten om een bovenverdieping te maken. Let wel: dat is gezien de huidige omvang van het gebouw. Ga je een hele bovenverdieping toevoegen (met hogere buitenmuren en verhoogde kap) dan heb je te maken met een andere situatie: schakel een bouwkundige in.

Een draagmuur kun je normaal gesproken niet verwijderen zonder dat dit gevolgen heeft voor de stevigheid van (een deel van) het gebouw. Dat er geen plafond is dat op de muur rust, wil niet zeggen dat het geen draagmuur is. Er kunnen onderdelen van de dakconstructie zijn die op de muur steunen.
Inekez1
een jaar geleden
Robine
een jaar geleden
Dag Inekez1, bedankt voor je antwoord.
Dus jij zegt dat ze weg kunnen? En trouwens er zit en komt ook geen boven verdieping.
tinus1969
een jaar geleden
Ik zou niet besluiten tot sloop op basis van Goeievraag.
Robine
een jaar geleden
Nee dat sowieso niet
Inekez1
een jaar geleden
Ik zeg niet met 100% zekerheid dat ze weg kunnen. Ik zie alleen een makelaarstekeningetje. Of je een muur kunt weghalen hangt af van de werkelijke situatie ter plekke. Op basis van de informatie die je hier geeft kan niemand met 100% zekerheid zeggen of ze wel of niet weg kunnen. Dat is altijd iets dat ter plaatse beoordeeld moet worden. Maar op basis van tekening en omschrijving (steensmuur waar niets op steunt) zou het waarschijnlijk geen probleem moeten zijn. Let wel op hoe de aansluiting is met de andere muren. Mogelijk moet je dat eerst loszagen voor je de muur eruit slaat om te voorkomen dat je de buitenmuur en andere tussenmuur verzwakt.
Inekez1
een jaar geleden
correctie: steensmuur moet zijn halfsteensmuur (10 cm muurdikte is een halve steen)
Maakt verder voor het antwoord niet uit, een steensmuur van 20 cm dik, zoals waarschijnlijk de lange scheidingsmuur met de iets dikkere lijn, heeft ook geen actieve draag- of steunfunctie als er niets op of tegen rust.