Is het goedkoper om je eigen huis te ontwerpen en bouwen dan een huis kopen? Wat zijn de voor/na-delen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Het kan elkaar dicht naderen. Zelf bouwen is niet alles.. je moet de architect & vergunning niet vergeten. Grond ontsluiten, binnen afwerking ed.
Maar je kan in theorie voor 100K euro een huis neerzetten, met voldoende eigenwerk.

Voordeel: Je hebt een huis op de modernste standaard, in een indeling zoals jij het wilt. Nadeel: Je hebt eej jong huis vol kinderziektes, je betaald maandenlang dubbele lasten (Je zal het grondstuk moeten betalen, de plannen ed en een aanbetaling doen op de bouw; Die lening betaal je wel terwijl je nog ergens anders woont.)

Bouwen is een berg zorgen (!). Ga er vanuit dat je OF iemand die je vertrouwd (Bouw adviseur / bouw project leieder) op de bouw moet hebben, danwel elke paar dagen al het werk moet controleren om in ieder geval het idee te hebbn dat alles wordt zoals je wilt. Er gaat zeer veel mis op de bouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voordelen bestaande woning kopen:
je ziet wat het huis voorsteld, de omgeving is (meestal) volledig ingericht, denk aan bestratingen, speelveldjes, groenvoorziening e.d.
nadeel; het is nooit helemaal naar je eigen wens.

voordelen zelf bouwen:
stel jezelf een budget en ga dan rekenen, kosten van grond, kosten van het huis, gemeentelijke kosten voor aansluiten op nutsvoorzieningen e.d.
de woning zelf; bouwplan uit folder of onder architect? onder architect is veelal erg duur. voordeel van een woning uit folder is dat er keus te over is naar ieders budget. een aannemer kan tegen geringe kosten jou wensen invoeren in een bestaande tekening.

het is echt leuk een eigen huis gebouwd te zien worden! stel je budget vast en hou je eraan. reken wel 10-15% als reserve voor tegenvallende kosten en je zit altijd goed.
groot voordeel: je hebt een huis naar je eigen wensen.
wees niet bang voor kinderzieketen in een huis, die zijn er niet als je een betrouwbare aannemer in de hand neemt.

succes!

Toegevoegd na 46 seconden:
kinderzieketen = kinderziekten