Hoe kan ik berekenen of een bestaande dragende betonnen muur doorbroken kan worden?

Het gaat om de muur naar de buren toe. Er zullen twee grootte openingen worden gecreëerd op de eerste verdieping van elk 2m. De bouwkundige oplossing met een stalen latei boven de opening pas ik toe, met eventueel stalen kolommen. Als ik weet hoe ik moet beginnen kom ik er wel uit denk ik. Het werk wordt bij de vergunningaanvraag altijd gecontroleerd door de afdeling constructie van de gemeente, dus er is geen kans op instorting mocht ik een foutje maken ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zoek eerst zoveel mogelijk informatie over je huis.
In het gemeentearchief liggen bouwtekening, waar o.a. de diktes en maten van de muren, vloeren en dakconstructie op staan. Als je geluk hebt ligt er meer, zoals constructietekeningen.

Dan moet je weten wat voor muur het is en hoe sterk de bewapening is in de muur, zodat je weet wat de resterende muur kan dragen.
Je weet hoeveel meter er over blijft en je kan dan uitrekenen hoeveel de muur kan dragen per meter.

Dan het totale gewicht bepalen wat er op de muur komt te rusten.

Neem een ruime veiligheidsmarge. (vermenigvuldig met het totale gewicht met die marge)

Nu weet je of de overblijvende muur het gewicht kan hebben. Als dat niet het geval is weet je hoe sterk de kolommen moeten zijn.
Tegelijk weet je nu ook hoeveel gewicht er op de overbruggingen van 2 meter rust en dus hoe sterk de latei moet zijn.

Zo moeilijk is het allemaal niet, vooral veel uitzoekwerk.
Hou ook rekening met hoe de vloerbalken/betonnen platen lopen en waar het dak op rust. Met een beetje mazzel rusten die op de andere muren.

Wat handig zou zijn is als je ergens een berekening vandaan kan halen. Dan die berekening zelf doen en kijken of de uitkomst overeenkomt. (maar constructie tekenaars zetten die natuurlijk niet online, dan verdienen ze niks meer, dus in je omgeving zoeken)

Als je het zelf doet, zal je waarschijnlijk ruimere marges aan nemen en dus een duurdere constructie maken. De kosten van het laten berekenen zullen wel eens minder kunnen zijn dan de kosten van de duurdere constructie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zou ik een aannemer voor in de arm nemen die dit op tekening zet en gaat uitvoeren.Een draagmuur onderbreken is geen klus die je zomaar 1 2 3 doet.Hij kan bepalen hoe zwaar de constructiebalk moet worden en hoe de boel met een betonconstructie opgevangen moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dergelijke berekening dient gedaan te worden door een architect.

De zwaarte van de balk (latei) is van vele zaken afhankelijk onderandere de gehele dakconstructie, de restant muur die er boven aanwezig blijft, de afstand naar de zijdes van het huis etc. etc..

Geen vraag die dus even online beantwoord kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min van mij maar een architect maakt vaak de bouwtekeningen, de berekeningen moet je een constructeur voor hebben (tenzij die architect dat ook is....zoals mijn vader maar dat zijn ze lang niet allemaal).
Een architect zal toch ook de berekeningen bij een constructeur moeten laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee, dat wist ik niet. weer wat geleerd. en die - is ook niet van mij.
De berekening met deze informatie is moeilijk te geven als ik niet weet hoe hoog het gebouw is.
Een stalen latei kan de de boel echt wel opvangen als je weet hoeveel er op te vangen is.
Een constructeur kan de boel voor je berekenen of een aannemer/bouwbedrijf kan het uit ervaring voor je uittekenen
Je zal eerst de ruimte voor de latei moeten uithakken dan de latei plaatsen en het beton onder de latei verwijderen.
Het is ook goede mogelijk als je boogvormige doorgangen maakt je zonder latei hoeft te werken dan worden de krachten ook verdeeld zoals je wel ziet bij gemetselde boogbruggen van vroeger.
Als er maar genoeg ruimte tussen de twee poorten blijft bestaan.
Algemeen kun je stellen dat er tenminste tweemaal de dikte van de draagmuur tussen de bogen blijft bestaan.
Alles hangt wel af van de kwaliteit van de muur als het een spouw- of dubbele muur betreft wordt de kwestie wat ingewikkelder dan zal je denk ik toch met lateien aan de slag moeten.