Waarom gaat mijn kiep kantel raam niet meer open? zie uitgebreide uitleg.

Van de 1 op de andere dag krijg ik mijn raam niet meer op de kiep stand. (bovenkant open) De kantel stand gaat nog wel open. (helemaal open). De handgreep krijg ik gewoon niet meer naar boven. Ook niet als ik er veel kracht op zet. Heeft iemand dit ook al meegemaakt? en wat hier een makkelijke manier voor om het op te lossen? Op de afbeelding een vergelijkbaar raam als de mijne, op deze stand lukt het me dus niet meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.6K

Het beste antwoord

Aangezien het vallen van het raam gebeurt in de 2e slag van de greep ( van kwartslag naar boven), vermoed ik dat iets dit blokkeert. Waarschijnlijk is 1 van de sluitplaten iets verschoven waardoor de drijfstang de nokken niet verder kan "verschuiven". Schroef de sluitplaten eens los en kijk eens of hij het dan wel doet. Zo ja, daarna plaatje voor plaatje terugzetten en kijken waar hij eventueel nog blokkeert.
Mocht dit niet lukken PM me dan; ik zit in deze handel en weet vrij goed hoe dit soort ramen werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijke uitleg!! helaas zit ik met het probleem dat er een keuken voor het raam is gebouwd waardoor hij op de kantel stand maar 3 cm open kan. Dus kan heel moeilijk bij die sluitplaten. Maar nu ging ie van de 1 op de andere dag wel weer goed open met wat geweld, maar nu krijg ik de handgreep weer niet naar beneden. :S Maar hij gaat weer open zoals ik het wil, dus ga er niet meer werk in steken. ;) Het is ook een studio waar mijn huisbaas veel geld aan verdient, dus hij mag het verder oplossen. Maar bedankt voor je tijd voor de duidelijk uitleg.

Andere antwoorden (2)

Ik ben geen ramenboer, maar kijk eens in de zijkant van de raamsponning (eventueel onder- en bovenkant, waar de raamgeleiding zit). waarschijnlijk kun je met je hand een pal verschuiven (geen geweld gebruiken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien bevroren!!! Wat een kou zou even wachten tot de lente!!!

Maar serieus kan het niet door de kou komen?