Wat is de minimum dikte van een beitel voor een bovenfrees?

Ik wil een bovenfrees aanschaffen, voor het uitfrezen van sleuven in hout. Deze sleuven moeten ongeveer 5 mm breed zijn en tot 10 mm diep gaan. Zijn deze beitels leverbaar en gaat dat werken met een normale bovenfrees of moet ik dan een frees dan een extra groot toerental hebben?
En hoe makkelijk is het om een rechte lijn uit te frezen heb ik daar nog een aparte liniaal voor nodig? De stukken hout die ik wil uitfrezen zijn niet recht langs de kant, dus ik kan er niet zonder meer met een geleider langs, zoals ik dat gewend ben met een cirkelzaag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Hee beste Jeroen,

Je kan inderdaad freesjes kopen van 4 of 5 mm diameter. Deze hebben meestal een enkel snijvlak en dienen zoals je veronderstelling bij een hoger toerental gebruikt worden. Ik heb een 4 mm freesje met een diepgang van 13 mm. Deze kon ik bij een betere ijzerwarenzaak kopen. Bij verschillende bouwmarkten gingen ze tot een minimale diameter van 5 mm. Vooral bij kleinere freesjes is het belangrijk om langzaam door het hout te bewegen. Ik heb voor het frezen in MDF met een 4 mm freesje een toerental van 21000 min-1 gebruikt en dat ging goed.

Misschien zou je met sommige steunlatjes toch de parallelgeleider kunnen gebruiken. Als het echt niet anders kan moet je uit-de-hand frezen. Omdat een bovenfrees vaak erg groot is, neemt die het licht weg op de plaats waar je wil frezen. Erg lastig! Dan is een bovenfrees met een klein lichtje zeker geen overbodige luxe.

Ook belangrijk is de richting waarmee je de frees door het object beweegt. Voor houtbewerken geldt: Je moet altijd tegen de omlooprichting frezen. Voor de sleuven waar je het over had, kan het maar op een manier maar als je bijvoorbeeld een "eiland" kleiner maakt moet je tegen de wijzers van de klok in frezen en als je een gat groter wil frezen moet je met de wijzers van de klok mee frezen. De scherpe kant van het freesje moet dus als eerste in het te frezen hout slaan.

Verder belangrijk een veiligheidsbril, met zo'n hoog toerental waait er anders behoorlijk veel zaagsel in je ogen. En voor het frezen in MDF (daar zit bepaalde lijm in die erg slecht is voor je longen) moet je een stofmasker gebruiken.

Maar met freescapaciteiten ontstijg je in ieder geval het niveau van amateur klusser en kom je in de hogere regionen van het professionele klussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

beitels van 5mm zijn er wel.De diepte kan je ook in 2 of 3 keer fraizen.Voor een rechte lijn,maak je een hulpgeleider met 2 lijmtangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een bovenfrees aanschaft zitten er meestal 2 spantangen bij om de verschillende soorten freesjes in te klemmen. Ook zit er dan een uitgebreide gebruiksaanwijzing bij. Een langsgeleider zal ook wel tot de onderdelen behoren. De minimum dikte is volgens mij 4 mm.