Hoe kan ik ontdekken waar ik precies lekkage heb?

Ik woon op de eerste verdieping van een flatgebouw. Mijn badkamer zit precies boven de keldergang en ik werd er door een medebewoner op attent gemaakt, dat ik waarschijnlijk lekkage in mijn badkamer heb, omdat er een vrij grote vochtplek op het plafond van de keldergang zit en precies waar mijn badkamer is. Mijn badkamer is kurkdroog. Wel heb ik een ingebouwde douchebak, die ik er niet heel makkelijk uit kan halen. Wie kan mij advies geven hoe ik het beste kan zien waar de lekkage zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

1. Controleer alle kitnaden of deze nog goed aansluiten. Belast daarbij ook de douchebak door er in te stappen en te kijken of naden niet wijken. Het kan zijn dat de douchebak in aanleg niet voldoende steun heeft. Als er bijvoorbeeld gebruik is gemaakt van een driepoot kan het zijn dat de bak doorzakt en daardoor de kitnaden gaan wijken. Er zit dan helaas niets anders op dan de ombouw van de douchebak te verwijderen en te zorgen voor een betere ondersteuning.

2. Controleer of de lekkage niet veroorzaakt wordt door loszittende tegels. Beklop de wand en bij een hol geluid kan dit duiden op onvoldoende hechting van de tegels. Tegels vervangen is dan een optie. Controleer met een scherp voorwerp de voegen tussen de tegels. Als er zand of poeder loskomt, wijst dit op een niet waterdichte voeg. In dat geval de voegen vervangen.

3. Lekkage vanuit de kraan. U verwijdert de rozetten en bekijkt of de afkitting nog goed is. Zonodig vervangen. Controleer ook altijd de achterwand van de douche (dus in de aangrenzende ruimte) op vochtplekken. Dit kan duiden op lekkage vanuit de kraanaansluiting. Het kan ook zijn dat de waterleiding in de muur lekt (eventueel te controleren door de watermeter op te nemen). In dat geval is breekwerk onvermijdelijk.

4. Het doucheputje. Controleer of deze goed vast zit. Door werking van de douchebak kan speling ontstaan tussen de afsluitring en de douchebak. Sifonschroef aandraaien.

Dek het afvoerputje af met een stuk plastic en laat de douchebak volstromen. Haal het plastic weg en controleer met de zaklantaarn of u ergens lekkage ziet optreden. Lekt het bij de afsluitringen van de sifon vervang dan de sifonringen of de gehele sifon. Controleer ook of de koudwaterleidingen van isolatie zijn voorzien. Condensvorming op de koudwaterleidingen kan ook tot vochtproblemen leiden.

Tot slot: lekkage kan al langere tijd aan de gang zijn voordat u lekkage plekken ontdekt. Extra controle bij houten vloeren is dan aan te raden. Vloerdelen of zelfs dragende balken kunnen bij langdurige verborgen lekkage aangetast zijn door houtrot.

(kijk even in de link want er staat nog meer maar dan wordt het te antwoord te lang)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als bovenstaande niet het probleem is, kun je een loodgieters bedrijf bellen. deze kunnen met een camera in de afvoerleidingen kijken. zo worden evt. lekken in de afvoerbuizen opgespoord.