is het verantwoord om de sluitring van een waterafvoer los te draaien?

klinkt als een knullige vraag misschien, maar het zit zo: de waterafvoer loopt verticaal door mijn berging. de sluitring tikt enorm bij afvoer van warm water, ik neem aan door het 'werken' van het materiaal. nu wil ik de ring even losdraaien om het geheel te ontspannen en beter te kunnen bekijken, maar ik heb weinig ervaring met dit soort zaken en vraag me nu af: riskeer ik dat straks mijn berging blank staat? of zeggen jullie: gewoon even losdraaien, kan geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bedenk eerst even wat er allemaal op een hoger punt op deze afvoer aangesloten kan zijn. Zorg dat die afvoeren even niet gebruikt worden. Tik even tegen de buis om te horen of die leeg is of dat hij door een verstopping water bevat.

Is die leeg dan kan je zonder gevaar de buis openen.

Zorg wel dat je weet hoe en het eventuele benodigde materiaal hebt om de boel daarna ook weer netjes dicht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Doe dit dus niet 's avonds of op zondag, maar op een moment dat de winkels nog een tijdje open zijn.
(de kans dat er iets mis gaat is klein hoor)

Andere antwoorden (2)

als je niet weet wat je doet is het verstandig om er hulp bij te halen ,bij dit soort ontstoppingsstukken is het normaal dat je hem kunt losdraaien maar zoals in de andere antwoorden al vermeld als er een verstopping zit kan je berging helemaal onder water komen te staan. een ander vervelend probleem kan zijn dat er iets stuk gaat (de deksel bijvoorbeeld )en je dus geen nieuwe kunt krijgen omdat nou net die leverancier niet in de bouwmarkt te krijgen is en natuurlijk is dergelijke schroefdraad niet gestandaardiseerd. ik denk overigeens dat het niet aan een ontstoppingdeksel ligt als de afvoer tikt bij doorspoelen van warm water, dus daar zou je het niet voor hoeven doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is niet de sluitring die tikt, door het uitzetten van PVC ivm warmte kan de buis niet uitzetten in de vloer en dat hoor je. de buis zit opgesloten. de buis moet je vrijmaken en dan is het tikken waarschijnlijk weg.