hoe kan het dat een moedersleutel op alle sloten past

terwijl er ook individuele sleutels zijn voor elk slot ,
dan is het slot dus hetzelfde maar toch verschillend??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gegeven antwoord van som legt al genoeg uit,
enorm goeievraag btw,

Het beste antwoord

Dat komt doordat de cilinderpennen uit twee delen bestaat. Een slot bestaat uit uitsparingen waarin de sluitel past. Als de unieke sleutel past dan staan de pennen zo dat de cilinder vrij ligt.

De pennen bij een slot met een moedersleutel bestaan uti twee delen. De pennen van het ene deel staan in één lijn als de moedersleutel past, de andere delen als de unieke sleutel past. Ik zal er een plaatje van uploaden.

Toegevoegd na 26 minuten:
Zie ook bijgaand artikel uit Quest. Hier zie je goed dat bij twee sleutels (de loper en de unieke) in beide gevallen de cilinder vrij kan draaien.

Toegevoegd na 57 minuten:
Dit betreft een loper van een cilinderslot. Op wikipedia staat ook een afbeelding van een heel eenvoudige loper, voor sloten die vroeger wel werden gebruikt.