Welke verf is het beste te gebruiken op een poreuze vochtopnemende (betonnen) ondergrond?

Ik moet een buitenmuur verven die bestaat uit betonnen bouwblokken. Deze muur dient als opsluiting voor een hoge border en is dus vaak vochtig. Deze bouwblokken zijn hol en worden gevuld met gestabiliseerd zand.

Ik zat zelf te denken aan iets van Kalei. Zijn er ook nog andere verfsoorten die deze omstandigheden aan kunnen? of moet de ondergrond absoluut waterdicht gemaakt worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
ronron1212
11 jaar geleden
De onderlaag moet zo en zo water dicht worden gemaakt anders zuigt het water op.

Het beste antwoord

Onbehandeld beton kan goed geschilderd worden met een silicaat verf (mineraal verfsysteem). Mineraalverven bevatten kalk en kunnen daarom alkalisch zijn en kunnen niet of moeilijk op kleur gemaakt worden. Een minerale muurverf gaat een verbinding aan met de minerale ondergrond van het beton. Deze verbinding word ook wel verstening of kristallisatie genoemd. Door deze verstening word de muurverf onlosmakelijk verbonden met de ondergrond. De muurverf word als het ware een geheel met het beton en kan dus ook niet bladderen. Let er wel op dat ook de voorbehandeling moet gebeuren met een minerale primer. Na de voorbehandeling kun je 2 lagen silicaatverf aanbrengen. Silicaat verf is oplosmiddelvrij en onschadelijk voor milieu,omgeving,verwerkers. Silicaatverf is bovendien 99% waterdampdoorlatend. Uitermate geschikt voor oppervlakken die niet met een afsluitend verfsysteem mogen worden behandeld,zoals schoon metselwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

U kan hem schilderen met een Latex verf geschikt voor buiten. Min. 2 lagen zullen nodig zijn om volledig te dekken.
Om echt waterdicht te maken kan u daarop nog een laag silicone aanbrengen.
Succes verzekerd voor vele jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt allemaal heel leuk en aardig maar je hebt ook te maken met vocht vanuit de binnenkant dat vanuit de aarde, door het beton heen trekt. Blijft latexverf dan ook zitten? De kleur is by the way RAL 7023.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat opstijgend vocht is natuurlijk een probleem, de kans bestaat dat de verf daar blaren gaat vertonen.
Als het evenwel een dubbele muur met spouw is kan het vocht nog steeds verdampen, mogelijks zal het verminderen als er geen vocht meer opkomt via de buitenmuur.
Om dit volledig te stoppen kan men die muur volledig "onderkappen" en een vochtstoppende laag aanbrengen of professioneel laten dichten door silicone injectie. Trouwens een mooie kleur. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah de perfecte oplossing als je zwemt in het geld...;) Prima plan maar ik denk dat het te duur is. zeker voor een tuinmuur...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het een tuinmuur is zal het wel een enkelwandige zijn en kan hij waarschijnlijk zijn evt vocht aan de achterkant kwijt.
Indien mogelijk zou ik hem niet opvullen met zand want trekt het vocht pas op terwijl die holte kan dienen om het vocht te verdampen.
als je hem wit wil hebben probeer dan aan wegenwit te komen dat laat geen vocht door en gaat er nooit meer vanaf