Hoe kan ik bevriezing van ons watersysteem tegen gaan?

We hebben buiten (op een verhoging) een 1000-liter tank staan. Daarin loopt het regenwater van het dakje. Het water is voor toiletdoorspoelingen. Dit water komt in de septic tank en daar willen we dus geen chemische middelen in.

Toegevoegd na 34 minuten:
We hebben geen elektriciteit tot onze beschikking.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Gewoon strak inpakken met strobalen, heb ik ook gedaan, ook bovenop natuurlijk, landbouwplastic er rond en niks aan het handje...zelfs bij min 18 geen ijs te bekennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eigen ervaring brengt me tot het volgende besluit: Ik ga het gewoon proberen: en de toevoerslangen en kraantjes leeg laten lopen en sluiten.Als het niet werkt mag je me helpen een nieuwe tank te plaatsen!:)

Andere antwoorden (7)

Ik zou denken; waarom geen geen verwarmingselement in het watersysteem. Als het een paar graden boven nul blijft, kan het niet bevriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de winter echt toeslaat met dag en nacht temperaturen onder nul, dan is er geen houden aan, dan gaat het zelfs in schuurtjes en onverwarmde garages vriezen.
Ik neem aan, dat je het doet uit milieuoogpunt doet, of waterbesparing, maar als je nu het water bij vorst zou moet gaan verwarmen, is al je andere winst weg.
maar je hebt er geen stroom zeg je
De ton inpakken met noppenfolie, helpt wel tegen wat lichte vorst, verder zou ik, voordat het echt gaat vriezen, de ton leeg laten lopen en na de vorst als het weer regent weer vol laten lopen.

Toegevoegd na 8 uur:
Indien de tank vol is, weegt het bij elkaar wel 11 of 1200 kilo, dus zal het op een stevige stelling moeten staan, die zal je ook moeten isoleren ( onderkant tank)
Als dat lukt, zit je nog met de afvoerleiding naar binnen toe, daar komt ook ijs in en gaat op den duur dicht zitten en zelfs stuk vriezen, ik krijg het idee, dat hier niet echt goed over nagedacht is, dus maar leeg laten lopen als ze vorst voorspellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou de tank kunnen inpakken in de winter, ik denk hierbij aan stroo rondom met wilgentenen matten aan de buitenkant. Heb je geen stro, dan isolatieplaten rondom met ook, om het op zn plek te houden én als extra bescherming tegen de vorst, de wilgentenen matten. (Dus isoleren!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plaats (een gedeelte van het ) water binnen en laat de buitentank bij vorst en vorstgevaar leeglopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inpakken, zoals de anderen al geantwoord hebben. Als je echt heel erg dik inpakt, duurt het heel lang voor de vorst er bij kan. Verder kun je er keukenzout in oplossen, dat scheelt ook een aantal graden (zeewater bevriest ook niet snel).
Met een zonnepaneeltje zou je een verwarmingsdraadje (weerstand) of desnoods een gloeilamp kunnen voeden.
Als het een stalen tank betreft zou je er af en toe een vuurtje onder kunnen stoken, maar ja, waar zijn we dan mee bezig he ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijf erbij staan als het vriest met een peddel en blijf in het water peddelen dan bevriest het ook niet

ps kleed je wel warm aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1000 liter bevries niet al te snel maar je wilt inderdaad voorkomen dat precies het stuk waar je aftapt dicht zit.
heel langzaam rondpompen zou helpen (voor als je peddel uit het vorige antwoord is gebroken, grapje)
Ik heb geen idee of je een pompje op een zonnepaneel hebt maar zou bijna denken van wel