Hoe lang heb je garantie op een laptop?

Ik heb een aantal maanden geleden een laptop gekocht. Ik heb daar de standaard garantie van één jaar op gekregen. Nou heb ik de mogelijkheid om deze voor een bepaald bedrag te verlengen. Op zich heel handig, maar ik heb gehoord dat je juridisch gezien vaak veel langer garantie hebt dan wat de fabrikant zegt. Is er iemand met een juridische achtergriond die mij kan vertellen of dit klopt en hoe lang dan de juridische garantie is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (5)

Zie onderstaande artikel van Tros Radar

Toegevoegd op 04-05-2009 17:13:31
Het bijkopen van garantie bij de aanschaf van een product biedt weinig extra, zegt de Consumentenautoriteit (CA) na onderzoek. De extra garantie biedt vaak niet meer dan de rechten die de consument al heeft op grond van de wet. Wel kan bijgekochte garantie minder gedoe opleveren tussen winkelier en klant als na afloop van de fabrieksgarantie een product niet blijkt te voldoen.

Zie de link voor het volledige artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds 1 juni 2007 is de winkelier verplicht om 2 jaar garantie te geven. Aangezien de fabrieken hier door Brussel tot gedwongen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless, heb je hier een bron voor? Dit klopt voorzover ik weet namelijk in het geheel niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit word keurig en zeer gedetailleerd beschreven in mijn garantiebewijs van mijn Nokia N96...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkwaardig, ik heb veel over dit onderwerp gelezen, maar ik ben dat nog nooit tegengekomen. Stond er in je handleiding ook om welke wet het zou gaan?
Zoals ik wel eerder heb geantwoord op soortgelijke vragen alhier is er geen vaste wettelijke termijn vastgesteld. In het BUrgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 17 staat eigenlijk de belangrijkste voorwaarde waarop de garantie gebaseerd is bij consumentenkoop.

Citaat:
1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

Verder wordt er in de wet uitgebreid aandacht besteed aan wat er gedaan kan worden als aan de bovengenoemde voorwaarde niet is voldaan. Als er in de eerste zes maanden iets misgaat en er is geen sprake van oneigenlijk gebruik of iets dergelijks dan hoeft de consument nog niet te bewijzen dat de zaak non-conform is. Dat non-conform betekent dat de zaak niet conform de verwachtingen is die de consument mocht hebben op basis van het aanbod en de overeenkomst.

Na zes maanden moet de consument wel bewijzen dat de zaak niet-conform is.

Als het voor een laptop van prijs x gebruikelijk is dat deze 5 jaar meegaat bij normaal gebruik en zonder schade te gaan vertonen en je hebt een laptop voor prijs x gekocht die na 2 jaar uit elkaar valt dan is deze laptop niet conform de verwachtingen die je mag hebben. Het kan echter lastig zijn dit aan te tonen.

Toegevoegd op 05-05-2009 12:27:29
Bij nader inzien zou ik het heel goed verkeerd kunnen hebben met het door mij aangehaalde artikel. Ga dan ook bij dit soort vragen altijd te rade bij een expert voordat je bijvoorbeeld juridische stappen onderneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typische verwijzing... Artikel 17 Burgerlijk Wetboek Boek 7 verwijst naar de overéénkomst tussen 2 partijen. Verbaas me er over dat je Artikel 15 over het hoofd hebt gezien, want dat is veel meer van belang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb artikel 15 wel gelezen, maar ik zie niet direct hoe dat relevanter zou zijn. De garantie die je hebt is namelijk de garantie dat je produkt aan de overeenkomst moet voldoen. Als je die overeenkomst niet had gehad en als die bepalingen over een overeenkomst niet bestonden dan had je ook geen aanspraak kunnen maken op garantie op een produkt dat bij normaal gebruik (te) snel kapot is.
Dat hangt er van af of je de laptop als particulier of als bedrijf hebt gekocht. Als particulier heb je volgens de wet meer rechten. Heb je je notebook gekocht als bedrijf: de termijn van 12 maanden geldt, en het aanschaffen van meer garantie is wel handig omdat een reparatie soms veel geld kan kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit een verschil in garantee en warrentee (in het engels, ik weet de nederlandse termen niet). De garantie is wettelijk 6 maanden en de 'warrentee' 2 jaar. Echter na die 6 maanden moet de koper kunnen bewijzen dat het product bij het kopen dit manco al had. Dat is vaak niet eenvoudig.

Bij laptops zit meestal op de akku slechts de minimale 6 maanden garantie. Op de andere onderdelen soms meer.
Afhankelijk wat de extra garantie kost, kun je het afwegen tegen het risico dat er iets kapot gaat (veel voorkomend bv HD ca. 75€, toetsenbord ca 45€, akku 30-80€ en in mindere maten bv het beeldscherm 100-600€).

p.s. Ik heb geen juridische achtergrond en dit is de europese wetgeving en ik weet niet hoever deze in NL 1 op 1 geldt.