Hoe lang heb je garantie op een laptop?

Ik heb een aantal maanden geleden een laptop gekocht. Ik heb daar de standaard garantie van één jaar op gekregen. Nou heb ik de mogelijkheid om deze voor een bepaald bedrag te verlengen. Op zich heel handig, maar ik heb gehoord dat je juridisch gezien vaak veel langer garantie hebt dan wat de fabrikant zegt. Is er iemand met een juridische achtergriond die mij kan vertellen of dit klopt en hoe lang dan de juridische garantie is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zie onderstaande artikel van Tros Radar Toegevoegd op 04-05-2009 17:13:31 Het bijkopen van garantie bij de aanschaf van een product biedt weinig extra, zegt de Consumentenautoriteit (CA) na onderzoek. De extra garantie biedt vaak niet meer dan de rechten die de consument al heeft op grond van de wet. Wel kan bijgekochte garantie minder gedoe opleveren tussen winkelier en klant als na afloop van de fabrieksgarantie een product niet blijkt te voldoen. Zie de link voor het volledige artikel.

Bronnen:
http://www.trosradar.nl/index.php?id=nieuw...

Sinds 1 juni 2007 is de winkelier verplicht om 2 jaar garantie te geven. Aangezien de fabrieken hier door Brussel tot gedwongen zijn...

Zoals ik wel eerder heb geantwoord op soortgelijke vragen alhier is er geen vaste wettelijke termijn vastgesteld. In het BUrgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 17 staat eigenlijk de belangrijkste voorwaarde waarop de garantie gebaseerd is bij consumentenkoop. Citaat: 1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. Verder wordt er in de wet uitgebreid aandacht besteed aan wat er gedaan kan worden als aan de bovengenoemde voorwaarde niet is voldaan. Als er in de eerste zes maanden iets misgaat en er is geen sprake van oneigenlijk gebruik of iets dergelijks dan hoeft de consument nog niet te bewijzen dat de zaak non-conform is. Dat non-conform betekent dat de zaak niet conform de verwachtingen is die de consument mocht hebben op basis van het aanbod en de overeenkomst. Na zes maanden moet de consument wel bewijzen dat de zaak niet-conform is. Als het voor een laptop van prijs x gebruikelijk is dat deze 5 jaar meegaat bij normaal gebruik en zonder schade te gaan vertonen en je hebt een laptop voor prijs x gekocht die na 2 jaar uit elkaar valt dan is deze laptop niet conform de verwachtingen die je mag hebben. Het kan echter lastig zijn dit aan te tonen. Toegevoegd op 05-05-2009 12:27:29 Bij nader inzien zou ik het heel goed verkeerd kunnen hebben met het door mij aangehaalde artikel. Ga dan ook bij dit soort vragen altijd te rade bij een expert voordat je bijvoorbeeld juridische stappen onderneemt.

Bronnen:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

Dat hangt er van af of je de laptop als particulier of als bedrijf hebt gekocht. Als particulier heb je volgens de wet meer rechten. Heb je je notebook gekocht als bedrijf: de termijn van 12 maanden geldt, en het aanschaffen van meer garantie is wel handig omdat een reparatie soms veel geld kan kosten.

Bronnen:
particulier, bedrijf

Er zit een verschil in garantee en warrentee (in het engels, ik weet de nederlandse termen niet). De garantie is wettelijk 6 maanden en de 'warrentee' 2 jaar. Echter na die 6 maanden moet de koper kunnen bewijzen dat het product bij het kopen dit manco al had. Dat is vaak niet eenvoudig. Bij laptops zit meestal op de akku slechts de minimale 6 maanden garantie. Op de andere onderdelen soms meer. Afhankelijk wat de extra garantie kost, kun je het afwegen tegen het risico dat er iets kapot gaat (veel voorkomend bv HD ca. 75€, toetsenbord ca 45€, akku 30-80€ en in mindere maten bv het beeldscherm 100-600€). p.s. Ik heb geen juridische achtergrond en dit is de europese wetgeving en ik weet niet hoever deze in NL 1 op 1 geldt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100