Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een refurbished item door een leverancier zonder garantie verkocht worden?

Het gaat om een object. Het is gerefurbished, wordt door een leverancier ingemeten en geïnstalleerd. Maar deze geeft aan dat het zonder garantie verkocht is. Mag dat wettelijk?

tinus1969
7 maanden geleden
Object klinkt wat vaag - wat is het?
Castle
7 maanden geleden
Ik weet dat je normaal bij een product garantie moet hebben wettelijk waarbij die grotendeels hangt aan de verwachte levensduur. Bij een refurbished product is dit vaak moeilijker te zien. Mijn regel is altijd (met name zonder garantie): Bij twijfel niet kopen! Gokken die ik wel ergens anders.
Thecis
7 maanden geleden
@Tinus1969
Het is een vaste voortent met aluminium frame. Het aluminium frame is oud, naar de verbindingen zijn opnieuw gemaakt. Evenals het tentzeil. Er wordt aangegeven dat er geen garantie op zit (en van het frame snap ik het), maar op zeil en montage (wat nieuw is) snap ik het niet (tuurlijk, zo heeft de leverancier geen risico). Vandaar de vraag of dit wettelijk mag. Dan weet ik waar ik sta als er wat mis gaat.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Je hebt altijd recht op wettelijke garantie, die is gekoppeld aan de verwachte levensduur. Bij refurbished is het alleen moeilijker om deze verwachte levensduur te bepalen. Koop bij winkels met een goed keurmerk, zoals het Thuiswinkelwaarborg- of Webshopkeurmerk. Sinds 2019 is er het Keurmerk Refurbished. Wettelijke garantie geldt voor elke aankoop bij een winkel, bedrijf. Als het bedrijf op voorhand elke vorm van garantie al afwijst, zou ik een ander zoeken.
Thecis
7 maanden geleden
Het is een gerenomeerd bedrijf dat hierin specialiseerd. Vele goede verhalen van gehoord.
Echter dit is iets wat mij verbaasd. Vandaar mijn vraag.
Inekez1
7 maanden geleden
Staat er letterlijk dat je geen enkele garantie hebt? Of geen fabrieksgarantie (van leverancier van het materiaal, omdat het allemaal op maat wordt verwerkt), of is er misschien verwarring dat je geen recht hebt op 'omruilgarantie' of herroeping, omdat het gaat om een maatwerk product?
Inekez1
7 maanden geleden
Je hebt altijd recht op de wettelijke garantie. Daar kan de leverancier/verkoper niet van afwijken. Daarnaast kan een leverancier of verkoper nog extra garantie geven. Er staat geen vaste termijn of voorwaarden voor de wettelijke garantie. Die zijn afhankelijk van wat je in redelijkheid mag verwachten van het product. Afhankelijk van de kwaliteit en prijs kan dat 1 of meerdere jaren zijn, waarbij wel allerlei uitsluitingen mogelijk zijn. Niet elke voortent is gemaakt voor gebruik in de winter of bij extreem weer. Verder ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk voor goed gebruik (goed opzetten en vastzetten) en goede opslag (schoon, droog, geen ongedierte). Omdat het hier kennelijk om een maatwerk product gaat, heb je geen recht op retour. Maar dat staat geheel los van de garantie. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product
Thecis
7 maanden geleden
@Inekez1
Het gaat, zoals vermeld, om een vaste voortent waarbij de leverancier de tent inmeet en installeerd. Dir soort tenten hoef je niet meer af te breken en zijn bestand tegen extreem weer zoals hagel en windkracht 10.
Het zelf opslaan en opzetten e.d. is daardoor niet aan de orde
teusvh
7 maanden geleden
Dat je altijd recht hebt op garantie, zoals hierboven gezegd, lijkt me onjuist. Als je daar verder niets over afspreekt dient de verkoper (ongeacht of dat een bedrijf of particulier is) er voor in te staan dat het een eerlijk product is. Als een verkoper zegt dat hij geen garantie geeft, wat bijvoorbeeld in de uitverkoop vaak gebeurt, dan maak je de afweging of je het risico dat er wat aan gaat mankeren zelf neemt. En dat verdisconteer je in de prijs die je wilt betalen.
Thecis
7 maanden geleden
@Teusvh
De grote vraag, en dat is de vraag die ik stel, is of dat dus wettelijk mag.
Dit is geen uitverkoop.
Inekez1
7 maanden geleden
@teusvh, ook in de uitverkoop heb je recht op wettelijke garantie. Juist als de verkoper er verder niks over zegt of afspreekt, geldt de wettelijke garantie. Minder dan dat kan het nooit worden. Zelfs voor tweedehands of showroom artikelen die je koopt van een bedrijfsmatige verkoper (dus niet van een particulier op marktplaats of op de vrijmarkt) geldt de wettelijke garantie. Die is dan misschien iets korter dan voor een nieuw artikel, maar als het bijvoorbeeld binnen een week uit elkaar valt heb je wel degelijk garantie.
Inekez1
7 maanden geleden
@Thecis,
Ik weet eigenlijk niet of het mag dat een verkoper zegt dat je geen (extra) garantie krijgt die uitgebreider is dan de wettelijke garantie. De wettelijke garantie heb je sowieso. En in veel gevallen waar een verkoper zegt dat je wel garantie krijgt, is dat niks uitgebreider (en soms minder) dan de wettelijke garantie. In de praktijk zit het verschil er vooral in hoe makkelijk de communicatie met de verkoper loopt in geval je een beroep wil doen op die garantie.
Inekez1
7 maanden geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-het-product-dat-ik-heb-aangeschaft-defect-is

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing