Is het wettelijk toegestaan dat jawbone een beperkte garantie van 1 jaar hanteert?

Ik wil graag de jawbone up3 kopen. Nu is die via hun eigen site te bestellen met 30 euro korting. Alleen staat er ergens 'beperkte garantie van 1 jaar'. Ik dacht dat in nederland altijd garantie gold van twee jaar wettelijk gezien?als ik jawbone mail over dat op een andere (Nederlandse) site garantie geldt,krijg ik. Vreemde reactie: Thanks for contacting Jawbone Customer Care.

We do apologise but as this is not an official warranty please see the link below for all warranty terms and conditions.

https://jawbone.com/warranty

We hope this has helped and should you have any further questions or queries please contact either by phone on the number provided below or by just replying to this email.

Moet jawbone zich houden aan Nederlandse wetgeving of mogen ze beperkte garantie hanteren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Er is geen wettelijke garantie met een bepaalde duur. De wet stelt dat je recht hebt op een "goed" product. Is dat niet het geval dan heb je recht op reparatie, een nieuw product of op geld terug.

Toegevoegd na 2 minuten:

" Welke garanties heb ik op een product?
Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product.  Daarnaast kunt u een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen.

Wettelijke garantie: recht op goed product
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u geen recht op gratis reparatie.

Wat is een goed product?
U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft  bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:

informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
het merk;
de prijs;
of het product nieuw of tweedehands.
Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product.

Wanneer is een product niet goed?
Een product is ondeugdelijk als:

het niet compleet is;
het beschadigd is;
het kapot is of het niet goed doet;
u er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.
Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar.(...)

Toegevoegd na 6 minuten:
Antwoord: als aanvull. garantie op 'goed' product: ja
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okee. Dus in de afweging om het bij Nederlandse site (2 jaar garantie) of jawbone site (1 jaar garantie) te kopen maakt het dus eigenlijk niet heel veel uit. Het moet een deugdelijk product zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar gaat de Nederlandse regeling hier wel op? Op de site staat expliciet het volgende, bij de gebruikersvoorwaarden: "Door gebruik te maken van deze Site stemt u hierbij uitdrukkelijk in met de persoonlijke jurisdictie en locatie in de staat en federale rechtbanken van San Francisco County, Californië, en gaat u ermee akkoord dat elke claim die door u op grond van deze Gebruiksvoorwaarden wordt ingediend, enkel bij die rechtbanken worden zullen worden ingediend."
https://jawbone.com/legal/terms/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NB. En in de regel daarvoor staat:
"Deze Gebruiksvoorwaarden en alle daaraan gerelateerde acties vallen onder en worden geïnterpreteerd en gedefinieerd door en volgens de wetten van de staat Californië, zonder evenwel rekening te houden met principes die de toepassing van het recht van een ander rechtsgebied verlangen." Het zou dus best kunnen zijn dat zij ook verlangen dat een product goed moet werken (wat me wel waarschijnlijk lijkt) maar je probleem begint wanneer je daadwerkelijk een geschil met deze onderneming krijgt; dan moet je een retourtje San Francisco boeken om je geschil aan de rechter voor te leggen.
Computoon
8 jaar geleden
Pieter: heb inderdaad er niet bij stilgestaan dat de leverancier in de VS zit. Voor Europa is de wettelijke garantietermijn 2 jaar tenzij voor de consument "iets beters" geldt, zoals in Nederland: het goed product. Hierdoor kan in omstandigheden ook na die periode van 2 jaar wellicht een beroep op wettelijke garantie kan worden gedaan. (Hangt natuurlijk ook van het product af.)
Computoon
8 jaar geleden
Voor vraagsteller: ik kan bovenstaande reactie niet meer toevoegen aan mijn antwoord (max. lengte) maar dit is wel iets om rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon: begrijpelijk, daar de website ook in het Nederlands gesteld is. @L1986: Je zou de koop eventueel via PayPal kunnen doen, mits je die betaalmogelijkheid wordt geboden; die biedt een kopersbescherming. Dat houdt in dat, wanneer je binnen 180 dagen een probleem hebt met dat product, je bij PayPal een 'claim' kunt openen en zij je geschil verder afwikkelen. Via hen krijg je dan je geld terug, en dat is doorgaans redelijk vlot. Zelf heb ik dat ook een keer moeten doen, en dat is mij goed bevallen.
https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/buyer-protection En wellicht zijn er ook creditcardmaatschappijen die een vergelijkbare regeling kennen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus wellicht toch de jawbone armband via de Nederlandse site bestellen? Daar betaal ik alleen de volle mep. Ik vond die 30 euro korting net zo lekker, gezien het best een prijzig dingetje is (179€)