Een elektrische waterkoker met een garantie van 2 jaar wordt vervangen door een nieuwe hoe zit het met de garantie?

De waterkoker met een garantie voor 2 jaar is na 1 jaar kapotgegaan en vervangen voor een nieuwe waterkoker, begint de garantie termijn opnieuw voor weer 2 jaar of loopt de bestaande garantie door

Het beste antwoord

De garantietermijn blijft de resterende termijn van het oorspronkelijk product. Je hebt immers geen nieuw contract afgesloten, de garantie maakt deel uit van de oorspronkelijke garantie (bron 1). In dit geval dus 1 jaar.

Dat neemt niet weg dat je nog altijd een wettelijke garantie hebt. Ook een nieuw product moet voldoen aan de eisen die je daaraan redelijkerwijs mag stellen (bron 2). Die termijn begint opnieuw zodra je een nieuw product hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bron 1 = bron 2, bron 2 = bron 1.
Vervelend, kan het helaas niet wijzigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn verschillende bronnen die aangeven dat de oorspronkelijke (fabrieks)garantietermijn niet verlengd wordt na vervanging van een product.
http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/wet__en_regelgeving___contract_en_voorwaarden/garantie_tot_in_den_eeuwigheid_/NLTAHRAR_EU131505/related https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=139533 Voor de verschillen tussen fabrieksgarantie (wat in de vraag bedoeld wordt) en wettelijke garantie:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/tv-kapot-en-fabrieksgarantie-verlopen-moet-ik-reparatie-zelf-betalen

Andere antwoorden (1)

De garantieperiode geldt per product en niet per aankoop. Op de nieuwe, vervangende waterkoker krijg je ook weer 2 jaar garantie. Als het goed is heb je ook een nieuwe kassabon of pakbon gekregen met de datum waarop je het vervangende artikel hebt ontvangen. Die bon moet je bewaren voor de garantietermijn van de komende 2 jaar.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Dit is juist. De nieuwe waterkoker die de kapotte vervangt heeft een eigen garantiebewijs van 2 jaar.