Moet je bij betalen als je een duurder product wilt ruilen voor een goedkoper product?

Ik kocht iets voor €17.99 en €9.99, dit was 1+1 gratis dus ik betaalde €13.50. Later die week wilde ik die van €17.99 ruilen voor nog een van €9.99. De caissière vroeg mij €1,50 bij te betalen... ik zou toch €3.50 terug moeten krijgen?
De actie van 1+1 gratis was er nogsteeds.

Castle
2 maanden geleden
Had je misschien even aan die caissière kunnen vragen waarom dit zo is.
TurfGraver
2 maanden geleden
"Ik kocht iets voor €17.99 en €9.99, dit was 1+1 gratis dus ik betaalde €13.50. "
Die snap ik niet.
Svdv
2 maanden geleden
De kassiere zei: is gewoon zo. Ze heeft dus het volgende berekend; die van 16.99 * heb ik dus na de 1+1 korting (die wordt verrekend als 50%) 8.50 voor betaald, de gene die ik daarvoor wilde ruilen was dus 9.99 en daarom moest ik nog 1.50 betalen. Dat is toch raar.
Inekez1
2 maanden geleden
Het is niet raar. De kassa rekent alleen korting als je 2 actieproducten tegelijk koopt. Als je beide producten retour had gebracht en daarna weer 2 producten tegelijk had afgerekend, was het vanzelf goed gegaan. De kassamedewerker kijkt alleen wat de kassa zegt, die gaat blijkbaar niet zelf nadenken.
Castle
2 maanden geleden
Ik vaak dat bij 1 + 1 gratis dat het goedkoopste product dan gratis is. Dus die van €9,99.
erotisi
2 maanden geleden
Dus je hebt twee produkten gekocht van normale prijs 8,5 en twee produkten van normale prijs 5. Normaal is dat dus 2 x 8,5 + 2 x 5 = 27 en daarvan is de helft gratis dus betaal je 13,50.
Nu geef je die produkten van 2 x 8,5 = 17 terug wilt daarvoor weer 2 produkten van 5 euro. Je hebt 8,5 betaald voor de terug te geven produkten en koopt er weer voor 5 euro. Je hebt dan recht op teruggaaf van 3,5.
Als je bijv. 2 produkten zou teruggeven zou je namelijk ook 8,5 terugkrijgen. Als je de volgende dag weer die van 2 x 5 koopt moet je daarvan weer de helft betalen dus 5. Per saldo houdt je dan 3,5 over.
LeonardN
2 maanden geleden
@erotisi
Nee. Lees het antwoord van Inekez1 en haar reacties.
(1+1 betekent hier eigenlijk 50% van het totaal van twee producten, zodat mensen niet iets kopen van 1 euro en van 21 euro, en dan maar 1 euro hoeven te betalen).

Daarnaast is de vrager incorrect en is 1 product 16,99 (niet 17,99). Wat je verder stelt klopt maar zal alleen werken als je beide producten teruggeeft en tweemaal het goedkope terugkoopt. (ook allemaal al uitgelegd door Ineke). Is meer een soort praktisch probleem met hoe een kassa dingen berekent dan het theoretische probleem waarbij de vrager idd geld terug zou moeten krijgen. De vrager heeft het dus "slecht" gespeeld. Of de kassa berekent het dom.

Antwoorden (1)

De actie 1+1 gratis is blijkbaar verrekend als 50% korting per product, indien je 2 actieproducten tegelijk koopt. Dat staat zo ook vaak in de folders en bij de aanbiedingen vermeld.

Je hebt dus in eerste instantie € 8,99 en € 4,99 betaalt, bij elkaar € 13,98.
Of je hebt € 13,50 betaalt en dan was het ene product waarschijnlijk € 16,99 en niet € 17,99.

Nu heb je 1 product geruild en daarvoor krijg je terug wat je ervoor betaald hebt: € 8,99 of € 8,50

Je koopt nu weer 1 product. Dat is wel een actieproduct, maar de kassa berekent de korting alleen als je 2 actieproducten tegelijk koopt. Voor het nieuwe product betaal je dus gewoon de normale prijs: € 9,99

Misschien had de cassiere het handmatig voor je kunnen veranderen, maar dat moet je dan wel ter plekke vragen.

Als je de korting alsnog wil hebben: ga terug naar de winkel met beide producten en beide bonnetjes.
2 maanden geleden