Bij wie moet ik zijn voor garantie: leverancier of fabrikant?

Mijn harde schijf is kapot. Als dit onder de garantie valt, dacht ik dat ik bij de leverancier moet zijn, niet bij de fabrikant. In dit geval dus bij de computerwinkel, en niet bij Seagate.

Op de website van de computerwinkel staat een lijst met fabrikanten die garantiegevallen liever direct met de klant afhandelen, dus niet via de leverancier. Seagate staat op die lijst.

Moet ik nu bij de leverancier zijn, of bij Seagate?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/garantie.19138

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon bij de winkelier dus. Jij hebt met de winkelier een overeenkomst (door de koop) en daar zitten bepaalde voorwaarden aan. Jij bent consument (geen bedrijf neem ik aan), dan heb je bepaalde bescherming. Garantie via de fabriek is een vaak gehoorde kreet / uitvlucht. Het mag wel, maar dan moet het gunstiger zijn voor jou dan wanneer de winkelier het afhandelt. De winkelier en de fabrikant kunnen hoog en laag springen, in eerste instantie moet jij bij de winkeliers zijn en die komt er onder normale omstandigheden niet onderuit. Is je schijf kapot binnen zes maanden na aankoop dan hoef je zelfs niet al te veel moeite te doen, want dan is het aan de winkelier om te bewijzen dat het produkt eventueel wel deugdelijk is, wat dus niet te doen valt. Toegevoegd na 3 minuten: N.B. Ik heb even een link toegevoegd met wat relevante informatie.

Bronnen:
http://blog.iusmentis.com/2009/02/26/onze-...

Het enige probleem is aan een door *hun* goedgekeurde verpakking te komen om 'm te versturen. Voor de rest appeltje-eitje. Gaat altijd goed. Hoop dat die belachelijk lange link werkt hieronder:

Bronnen:
https://store.seagate.com/webapp/wcs/store...

Garantie kan gegeven worden door zowel de fabrikant als door de verkoper. Het is aan te raden om bij problemen altijd eerst naar de verkoper te stappen; hij is degene met wie u de (koop)overeenkomst gesloten hebt. Omdat u met de fabrikant geen overeenkomst heeft gesloten, kan deze aan de garantie allerlei beperkingen verbinden. Bijvoorbeeld dat het arbeidsloon bij een reparatie voor uw eigen rekening komt. Deze kosten moet u dan weer bij de verkoper proberen te verhalen.

Bronnen:
www.consuwijzer.nl

je hebt geen overeenkomst met seagate maar met de retailer dus moet je bij de retailer zijn voor de garantie, hij kan dan weer bij seagate aankloppen.

Technisch gezien koopt de winkel het product bij de leverancier. Hierdoor wordt het ZIJN product. Als op het product onder garantie een fout bevat, moet hij de garantie halen bij de leverancier. Nu verkoop de winkel het door aan jouw. De winkel zal dus degene moeten zijn waar jij jouw garantie op verhaalt. De winkel doet dan hetzelfde (als een daisy chain). Voor jouw ook beter. Hoef je niet de verzendkosten te betalen. Voor deze constructie is gekozen, ander kon jij wel direct bij een fabrikant kopen. Voor grote producten kan de fabrikant zelf komen op het probleem onder garantie op te lossen.

Na de wettelijke garantie van 6 maanden en eventuele fabrieksgarantie van 1 jaar betekent het niet dat je geen rechten meer hebt. Alleen kan je geen aanspraak meer maken op de garantie regeling (die is dan voorbij). De Nederlandse wet stelt dat bij koop tussen een winkelier en een consument de koop aan de verwachtingen moet voldoen. Een wasmachine die na 3 jaar kapot gaat voldoet niet aan de verwachtingen, ook al is de garantie 1 jaar. Je zult je dan moeten wenden tot degene die de koopovereenkomst met je heeft gesloten met als bewijsmateriaal de kassabon of overschrijving. Maar je moet wel aantonen dat het een wanproduct is. Voor een harde schijf kan dat lastig liggen. Hoewel de meesten vele jaren kunnen functioneren kan ik me voorstellen dat dit juridisch een lastig probleem is. Want hoe lang gaat een harde schijf mee? Nu is het gelukkig zo dat veel winkeliers (en soms ook de fabrikanten) coulant zijn in dit soort zaken. In jouw geval is de harde schijf al eens vervangen en nu weer kapot. Maar je zult er in eerste instantie met de winkelier uit moeten komen. Toegevoegd na 4 minuten: De consumentenbond heeft begin 2009 een onderzoek gedaan of winkeliers op de hoogte zijn van de wet. Veel mensen worden doorgestuurd naar de fabrikant, terwijl in de wet staat dat de winkel het probleem moet oplossen. Sommige winkeliers zijn zelfs te beroerd om het telefoonnummer van de fabrikant door te geven. ‘Zoek dat maar op internet’, antwoordden ze. Mysteryshoppers gingen de boer op met een televisie die zogenaamd een jaar na de garantietermijn kapot was gegaan. Het resultaat was bedroevend, maar iets beter dan in 2008.

Bronnen:
http://www.consumentenbond.nl/test/geld_ve...
http://www.consumentenbond.nl/test/geld_ve...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100