Ik heb via marktplaats een produkt verkocht maar mensen willen het terugbrengen terwijl hij 'm zelf opgehaald en bekeken heeft. wat is m'n recht?

Ik heb onlangs een tablet verkocht via marktplaats met een vraagprijs van 65 Euro. Die man kwam, heeft 'm bekeken en was tevreden. Ik heb 'm nog wel vertelt dat de lader misschien niet orgineel is, zat wel in dezelfde tas waar ik de tablet bewaarde, maar toch, waarschuwen is wel zo vriendelijk. Hij heeft 'm dus in de tablet gedaan, paste en laade op. Hij heeft vervolgens afgedongen naar 50 euro, misschien dom van mij om erop in tegaan, maar deed het wel.

Nu, enige uren later stuurt hij mij een mail met de vraag om nog een keertje te zoeken want de lader blijkt van een smart-phone te zijn. Ik heb nog even gezocht maar ben 'm echt kwijt en dat heb ik 'm laten weten. Nu wil hij het hele bedrag of een deel terug.

Moet ik hier op in gaan of gewoon zeggen "verkocht is verkocht, ik heb gezegd dat het misschien niet de lader is en je hebt 'm toch meegenomen."

Wat zijn mijn rechten in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt mij dat jij in je recht staat, je hebt het gezegd en hij is ermee akkoord gegaan én nog wat van de prijs afgehaald.
Ik zou er niks mee doen (niks teruggeven, niks terugkrijgen) en afwachten of hij er iets mee doet.
Kleine kans dat hij een zaak gaat aanspannen.
paulus811
7 jaar geleden
Als iemand voor 65 langskomt zou hij m bij mij nooit voor minder meekrijgen. Koop is koop tussen particulieren, dus hij zal het zelf op moeten lossen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt netjes verteld hoe en wat, hij heeft het bekeken, het voldeed, want hij wilde het wel kopen, dus afdingen en nog €15 van de vraagprijs af. Hij heeft dus iets wat niet helemaal klopt, wel werkte, bekeken en het gekocht!
Klaar! Is @CaribaHeine::))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt ook op zijn aanbod ingaan en 'm wellicht weer voor € 65.- aan iemand anders verkopen die er wèl tevreden mee is... dit soort gasten probeert iedereen een loer te draaien. Maar je staat gewoon in je recht. Je vertelde dat de oplader niet origineel was, en hij is daar op ingegaan. Jij hebt dus gedaan wat je moest doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Garantie tot aan de deur... en die was hij al voorbij!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou zeggen, komt mooi uit, heb net een bod van 75euro...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afge
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afgezien van alles. Wat maakt nou een lader uit? Micro usb werkt overal op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een onzin van die koper. Helemaal niets aan doen. Je bent eerlijk tegen hem geweest en voor een paar euro koopt hij een originele oplader. Ik denk eerder dat hij er elders eentje voor een andere prijs heeft gezien en nu liever die heeft. Ik laad trouwens mijn Huawei gsm op met snoertjes van de Nokia.
Er doen trouwens verhalen de ronde dat een koper iets komt ophalen, hij betaald en komt er later op terug. Dan blijkt later dat ze met vals geld hebben betaald en de verkoper betaald hem met echt geld terug.

Antwoorden (1)

Verkocht is verkocht.

Je hoeft niets terug te geven of te nemen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je hebt de koper vooraf ingelicht, de koper heeft het product vooraf kunnen onderzoeken. Wat achtergrondinfo.

"Als u als verkoper tegen de koper heeft gezegd dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. Dit is de informatieplicht die een verkoper heeft. Hetzelfde geldt als een onderdeel stuk is. U moet dit dan melden. U moet het ook melden als het product of een onderdeel anders werkt dan de koper mag verwachten. Ook als u in uw advertentie meldt dat het product 'nieuw' is, mag de koper een nieuw product verwachten. De koper gaat er namelijk van uit dat de informatie in de advertentie juist is.

De koper heeft daarnaast wel een onderzoeksplicht. Dit betekent dat de koper het product zelf ook moet controleren. Is de koper van mening dat u zich niet heeft gehouden aan de informatieplicht? Dan moet de koper dit in eerste instantie bewijzen.

Wat kan ik doen?
Als de koper kan aantonen dat het product al stuk was toen u het verkocht, dan moet u alsnog een werkend product aanbieden of het geld teruggeven aan de koper. Hetzelfde geldt voor een product dat anders is dan in de advertentie staat beschreven. De koper zal in eerste instantie moeten bewijzen dat de informatie uit de advertentie niet juist is. Dus dat u iets anders heeft opgestuurd, dan dat er in uw advertentie stond. Of dat het product er anders uit ziet dan u had afgesproken.

Indien de koper contact met u opneemt, kunt u in overleg proberen tot een oplossing te komen. Heeft u vragen of u in uw situatie iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket."