Moet autoverkoper (dealer) zich aan koopovereenkomst houden ondanks tikfout?

Kwestie: (bijna) mijn eerste occasion gekocht bij bekende BOVAG autodealer met inruil auto 2010. Verkoper had eerder foto's gemaakt van inruilauto (ook kilometerstand). Blijkt een cijfer te zijn vergeten in kilometerstand. Paar uur na tekenen koopovereenkomst werd ik gebeld om km-stand na te vragen (i.o.v. zijn leidinggevende), die had ik niet paraat en gewezen op de gemaakte foto's. Daar kwam hij achter zijn fout en gaf aan dat de inruilwaarde voor mijn auto met 4K zakte van 6K naar 2K. Ik kreeg 2 dagen erna op mijn verzoek een schriftelijke bevestiging, dat hun de koopovereenkomst om deze reden ontbinden. Helaas staat ergens op laatste pagina de foutieve km-stand, op eerdere pagina's hebben wij beiden getekend. Hierdoor ga ik ervan uit dat ik te naïef ben geweest (kenteken was immers juist). Maar toch vraag ik mij af of zij zich er zo makkelijk aan af kunnen doen, door een tikfout van een verkoper. Ik had de aankoop van mijn eerste eigen auto toch anders voorgesteld, het was een teleurstelling.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Ik begrijp je vraag niet. Blijkbaar is de verkoper uitgegaan van een verkeerde (te lage ?) kilometerstand en heeft hij in eerste instantie 4K teveel geboden. Dat lijkt me in eerste instantie gunstig voor jou.
Toch schrijf je verderop: "HELAAS staat ergens op laatste pagina de FOUTIEVE km-stand".
Dat lijkt er op te duiden dat de KM-stand juist te hoog is genoteerd. Toch wil de garage en niet jij onder de aankoop uit. Hoe zit het nou ? Overigens: contract = contract. Dus ja beiden kunnen jullie elkaar er aan houden. De vraag is alleen ook of het de moeite en de (juridische) kosten allemaal waard is ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 maanden geleden
Meteen opgeven zou ik alleen niet zomaar doen. Wijs de garage op het contract en geef aan dat je niet akkoord gaat met ontbinding van het contract en dat je een advocaat in gaat zetten. Schrijf eventueel later nog een herinnering. Soms is dat al voldoende.
Inekez1
3 maanden geleden
In principe is een door beide partijen getekend koopcontract niet zomaar eenzijdig op te zeggen. De dealer had beter op moeten letten bij het vaststellen van de inruilprijs. Maar... "Ik kreeg 2 dagen erna op mijn verzoek een schriftelijke bevestiging, dat hun de koopovereenkomst om deze reden ontbinden." Als jij telefonisch vraagt om schriftelijke bevestiging van ontbinding koopovereenkomst, geef je daarmee aan dat je ermee akkoord gaat. Lijkt mij lastig om daar nu nog weer op terug te komen. Wil je toch graag je nieuwe auto bij die dealer kopen, probeer dan tot een compromis te komen wat betreft de inruilwaarde van de oude auto.
Inekez1
3 maanden geleden
Overigens snap ik de vraag ook niet helemaal. Je hebt het over aankoop eerste auto, maar ruilt wel een auto in. Dan is de inruilauto toch je eerste (of tweede) en de nieuwere auto (kennelijk ook een occasion) minstens je tweede auto? Niet dat het uitmaakt voor de kwestie over het koopcontract, maar juist bij juridische dingen is het wel heel belangrijk dat het klopt wat je schrijft. Er zitten diverse tegenstrijdigheden in de omschrijving van je vraag. Probeer daar wel op te letten als je de dealer of juridisch hulpverlener wil aanschrijven. Dan moet je tekst echt kloppen.
tinus1969
3 maanden geleden
Om eerlijk te zijn, dit klinkt als een oplichterstruc vd verkoper. Willen ze je wel 2K bieden? Dat je 4K bijbetaalt?
Buurvrouw4817
3 maanden geleden
Excuses, wil dus eigenlijk teveel vermelden in te weinig woorden. Bedankt zover voor de reacties. * Het gaat om een te laag genoteerde stand 18.000 km genoteerd, moest zijn 178.000 km ( logischer bij een auto van 2010). Hij vroeg notabene nog of ik de distributieriem had laten vervangen. * Het is de eerste auto die ik koop bij een autodealer, de inruilauto is verkregen via kennissen destijds. * De reden dat ik om schriftelijke bevestiging heb gevraagd is, in de BOVAG voorwaarden staat dat als koper zich niet aan de voorwaarden houdt, er een bedrag verschuldigd kan zijn aan de verkoper. Wij hadden de levering over 5 dagen afgesproken en ik moest de betaling binnen x aantal dagen doen. Om geen kosten aan mijn adres te krijgen, had ik wel een schriftelijk bevestiging nodig. Een oplichterstruc zal het niet zijn, gewoon een waardeloze verkoper die niet accuraat is met cijfertjes. Het gaat hier om een bekende autodealer, hoewel de inruilwaarde van 2.000 echt te laag is.

Antwoorden (1)

Je schrijft dat de verkoper de overeenkomst heeft ontbonden. Ontbinden van een overeenkomst kan slechts wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen; oftewel wanneer afspraken niet worden nagekomen. De tekortkoming moet de ontbinding wel kunnen rechtvaardigen en mag dus niet te gering zijn. Daarnaast dient de nakoming blijvend of tijdelijk onmogelijk te zijn of dient de wederpartij ‘in verzuim’ te zijn. Gezien jouw toelichting lijkt mij dus een ontbinding van de overeenkomst niet mogelijk. Je hebt aan jouw verplichtingen voor zover van toepassing voldaan.

Mogelijk dat de verkoper de overeenkomst heeft vernietigd op grond van dwaling. In artikel 6:228 BW kan een overeenkomst worden vernietigd indien:
-De verkeerde voorstelling van zaken te wijten is aan een mededeling van de andere partij, tenzij zonder die mededeling de overeenkomst ook gesloten zou zijn, of;
-De verkeerde voorstelling te wijten is aan het niet geven van inlichtingen op dat punt, door de andere partij, of;
-Beide partijen een verkeerde voorstelling van zaken hadden en de overeenkomst zonder de dwaling niet zou zijn gesloten.

Uit jouw toelichting blijkt dat jij de juiste inlichting hebt verstrekt. Ten minste als jij in ieder geval geen verkeerde info omtrent kilometerstand hebt verstrekt en het alleen aan de verkoper is gelegen dat hij zijn onderzoeksplicht heeft verzaakt. Hoewel jij ook een mededelingsplicht hebt lijkt mij gezien het verstrekken van de auto met het daar aanwezige kilometerstand je daaraan wel voldaan hebt.
Mede door de professionaliteit van een zakelijke verkoper lijkt mij de kans goed aanwezig dat jij bij een rechtszaak gelijk krijgt.....

Zaak is dus verkoper erop te wijzen dat overeenkomst niet ontbonden kan worden en ook jouws inziens geen sprake kan zijn van dwaling waardoor de overeenkomst vernietigd kan worden.

Maar goed dergelijke zaken zijn vaak erg casuïstiek en via deze vragen site niet een afdoend antwoord gegeven kunnen worden.
In ieder geval veel succes wat je ook onderneemt.
Voor de volledigheid nog een grond waarbij de overeenkomst mis gaat doordat hij gewoon niet tot stand is gekomen. Dat is het geval indien de verklaring en de wil van de verkoper die het aanbod doet niet met elkaar overeenkomen. Er is dan gewoon geen geldig aanbod en dus geen aanvaarding mogelijk. Daar is hier geen sprake van omdat de wil en de verklaring wel overeenkomen, maar deze alleen zijn gebaseerd op verkeerde informatie.
3 maanden geleden