Kan een koper zijn scooter retourneren aan mij?

Ik heb recent als particulier mijn elektrische scooter verkocht. De koper vermeent dat de accus slecht zijn en heeft daar bewijs voor. Naar mijns inziens waren de accu's goed (ik heb ze niet professioneel laten testen), nu wil de koper dat ik de scooter terugneem. Ben ik hiertoe verplicht?

Weet jij het antwoord?

/2500

In principe: nee. Je was verplicht om de koper in te lichten over bestaande gebreken waarvan je op de hoogte was. Zo niet, dan kan de koper je daarop aanspreken. Als de koper jou succesvol aansprakelijk wil stellen of de koop wil ontbinden moet hij bewijzen dat jij als verkoper niet alles eerlijk hebt verteld.

Dit heeft ook te maken met de verkoopprijs. Voor 6000 euro mag de koper meer verwachten dan voor 400 euro. Vooralsnog moet de scooter wel deugdelijk zijn en geen verborgen gebreken vertonen. Zelfs tot zes maanden na de aankoopdatum kan hier nog aanspraak op gemaakt worden. Het is dus ook afhankelijk van je advertentie of de informatie die je hebt gegeven aan de klant. De koper moet wel kunnen bewijzen dat de koper niet kon weten dat deze gebreken er waren of zich binnen zes maanden zouden kunnen ontpoppen. Kan de koper bewijzen dat de accu's kapot zijn gegaan door slijtage. Dan zal de verkoper de gebreken zo snel mogelijk moeten verhelpen of anders kan de koper de koopovereenkomst ontbinden. Dan zou je in principe verplicht kunnen worden de scooter terug te nemen en de koper zijn geld te retourneren. Dit gebeurt vaak door het gebruik van een advocaat als het om duizenden euro's gaat uiteraard.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100