Voorbeeld, Heb je bij kijkshop een Samsung toestel gekocht, dan hoort winkelgarantie bij winkel kijkshop, en fabriekgarantie hoort bij Samsung
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Winkelgarantie: (bijvoorbeeld 1 jaar)
-Je apparaat is stuk, je gaat naar de betreffende winkel en zij zorgen ervoor dat het apparaat naar "Samsung" word gestuurd en gemaakt. Zodra hij gemaakt is kom jij 'm ook in dezelfde winkel weer ophalen. Zonder extra kosten.

Fabrieksgarantie: (bijvoorbeeld 3 jaar)
-In eerste instantie moet je goed kijken of je fabrieksgarantie tegelijk opgaat met de winkelgarantie of niet (kan nog wel eens verschillen per winkel/product).
-Heb jij NA je winkelgarantie een probleem met je apparaat moet jij ZELF contact op nemen met "Samsung" en het product (soms op eigen kosten + verzekering) ZELF opsturen naar "Samsung" en het probleem telefonisch duidelijk maken. Ook krijg jij het weer thuisgestuurd door hen.

In het kort:
Winkelgarantie is makkelijk want het enige dat je hoeft te doen is uitleggen wat er mis is, aan de winkel. En die doet de rest.
Fabrieksgarantie is wat lastiger omdat jij zelf het probleem moet duidelijk maken aan Samsung en dus ook het opsturen e.d. moet regelen.

Hopelijk is het een beetje duidelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nog steeds veel misverstand over garantie.

De winkelgarantie is in feit een wettelijke garantie!

Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je ervan uitgaan dat het gebrek er al was toen je het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of je een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing.

Wettelijke garantie geldt dus altijd, voor alle consumentengoederen, zoals Samsung die levert.

Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven.
Je moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt.
Aangezien je als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie.
Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent.
LET OP: De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kun je nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of je een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die je bij veel producten krijgt.

Na de wettelijke garantie (oftewel winkelgarantie) van een half jaar, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die je bij veel producten krijgt ,kun je nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of je een nieuw exemplaar geeft.

Alleen:Na het verstrijken van beide soorten garantie ben jij degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij jou als consument.

Lees hier over je rechten, en voorbeelden":
http://www.kieskeurig.nl/garantie

Toegevoegd na 5 minuten:
Leer er hier nog meer over en daar staan ook voorbeeldbrieven die je kan gebruiken als er iets niet klopt.

http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie?gclid=CLbdy4W107ICFUQLfAodITcAPQ