Garantie maar winkel van aankoop is failliet?

Ik heb een set studio monitoren (speakers) gekocht bij Deejaywinkel in Amsterdam. Nu heb ik hier een factuur van gekregen maar hun website was op dat moment nog onder constructie. Ik heb wel in mailverkeer de gesprekken nog waarin vermeld staat dat ik het gekocht heb, betaald is, de speakers verzonden zijn, en het orginele factuur en TNT verzendbewijs. Om nog even voor de zekerheid te checken heb ik ook naar het bedrijf van de speakers zelf ''KRK'' gemailed, en hun zeiden dat ik het volgens hun ook gewoon bij ELKE KRK dealer ze op het garantie kon laten terugvallen, zolang ik het factuur maar had.
Klopt dit ook? Ik dacht dat KRK dat zelf zou moeten gezien ze het product gemaakt hebben, en de verkoper(Deejaywinkel) failliet is?

Ik weet niet zeker of ze failliet zijn, maar de website is verouderd, het email adres bestaat niet meer, en het 06 nummer staat altijd uit en op voicemail.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

De fabrikant geeft garantie.
Aanspraak op deze garantie doe je bij een dealer van de fabrikant. Ongeacht welke. Aankoopbewijs geeft aan wanneer hun garantie ingaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Web winkel lijkt mij geen pro. :)
http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=873
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
**Normaal ga je voor garantie naar de winkel**:

Mankeert er iets aan het gekochte product binnen korte tijd na aankoop, dan ga je dus naar de winkel. Als consument heb je zelden te maken met de fabrikant, de leverancier of de producent. De verkoper moet ervoor instaan dat er niets aan het product mankeert. Soms zal een verkoper zich beroepen op onmacht en je doorsturen naar de fabrikant. Dit is alleen terecht als het product zélf schade veroorzaakt (productaansprakelijkheid), en niet als er iets mis is met het product (ondeugdelijk product).

Ondeugdelijk
Het is dus de verkoper die ervoor moet zorgen dat je ondeugdelijke product wordt gerepareerd of vervangen. Die keus is meestal aan hem. Als het voor de verkoper goedkoper is om het product te repareren dan te vervangen, dan mag hij voor reparatie kiezen.

**In geval van faillissement van Deejaywinkel lijkt de fabrikant het aanspreekpunt.**:

Klanten met garantie van een failliete winkel hebben een probleem. Bij wie moet je dan aankloppen? Je kunt het proberen bij de curator, stelt Wagenaar (zie bron), maar het valt niet te verwachten dat hij je klacht in behandeling neemt. "De curator handelt de financiën af. Hij runt niet de winkel."

Rust op het product een fabrieksgarantie, dan maak je volgens hem meer kans bij de fabrikant of de importeur. "Dat gaat sneller." In de garantievoorwaarden die je bij aankoop hebt meegekregen, kun je checken of sprake is van fabrieksgarantie.

Is de fabrieksgarantie verlopen, dan moet je er volgens Wagenaar van uit gaan dat je met lege handen staat, want de curator zal waarschijnlijk niet thuis geven.

Als consument heb je recht op een deugdelijk product, ook na afloop van de garantie in de winkel. Gaat je koelkast bijvoorbeeld na drie jaar kapot, terwijl de garantietermijn is verstreken, dan kun je - met een beroep op het burgerlijk wetboek - bij de winkelier een deel van de reparatiekosten claimen.

Voor fabrikanten gelden dergelijke wettelijke verplichtingen echter niet. "Met een fabrikant heb je geen koop gesloten, dus hij heeft hoogstens een verplichting vanwege een door hem verstrekte garantie, als deze nog geldt", stelt Saskia Bierling, woordvoerder van de Consumentenautoriteit. Is de garantie afgelopen, dan heeft de fabrikant geen verplichtingen meer. Je kunt hooguit proberen een beroep te doen op een coulanceregeling.