Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom biedt een supermarkt wel/geen bijpinnen aan?

Bij sommige supermarkten (bijvoorbeeld de Hoogvliet) kun je bijpinnen. Je koopt dan bijvoorbeeld voor € 6,50 aan spullen, je pint € 56,50, en je krijgt een biljet van € 50 mee als wisselgeld. Handig als je contant geld nodig hebt en er geen pinautomaat in de buurt is.

Andere winkels (bijvoorbeeld de Albert Heijn) bieden deze dienst niet aan.

Welke overwegingen hanteert een supermarkt om bijpinnen wel of niet aan te bieden? Ik kan me voorstellen dat bijpinnen voor de supermarkt interessant is omdat ze dan minder contant geld in de kassa's hebben (da's veiliger), en omdat ze dan minder contant geld hoeven af te storten bij de bank (da's goedkoper). Maar omdat ze het niet allemaal aanbieden, zullen er vast ook redenen zijn om dat juist niet toe te staan.

Welke overwegingen zijn er? En wat zou de balans doen doorslaan naar de ene of de andere keuze?

11 maanden geleden
in: Winkels
tinus1969
11 maanden geleden
Ik vermoed dat ‘bijpinnen’ ook fout- en diefstalgevoelig is. De kassa-lade moet immers wel open, er moet geld geteld, etc.
Dat kost ook tijd; bij drukte zou je dis ectra kassa-medewerkers nodig moeten hebben. Je ziet ondertussen bij AH en Jumbo juist de omgekeerde beweging: helemaal geen cash, kassa en kassa-medewerkers meer.
ronron1212
11 maanden geleden
@tinus1969 lk ken geen jumbo of ah waar geen cash meer is
Inekez1
11 maanden geleden
Veel supermarkten werken met het systeem dat briefjes van 50 euro (en soms ook 20) direct in een beveiligd systeem verdwijnen en dus niet meer in de kassa lade liggen. In de kassa is dan alleen kleiner geld beschikbaar dat dient als wisselgeld. En als dat op is, moet er even handmatig geld uit het beveiligde systeem terug in de kassalade gedaan worden. Bij zo'n systeem is het niet handig dat klanten geld bij willen pinnen bij hun boodschappen. De extra tijd (en dus geld) dat dat kost voor medewerkers weegt niet op tegen de extra kosten voor het afstorten van het geld bij de bank.
tinus1969
11 maanden geleden
@ronron1212 ‘ lk ken geen jumbo of ah waar geen cash meer is’
Maar dat is wel de richting die het uit lijkt te gaan. Ik ken meerdere AHs met maar 1 cash kassa en een hele reeks pinbetaalpalen. De kassa is soms ook nietveens meer 100% vd tijd bemensd.
Cryofiel
11 maanden geleden
@tinus1969, ik denk dat het meevalt met die diefstalgevoeligheid. Als ik de kassa leeg wil halen, kan ik ook iets kleins van bijvoorbeeld € 1,95 kopen, dat betalen met een munt van twee euro, en dan graaien zodra de kassalade opengaat. Dat lijkt me een groter risico dan bijpinnen, waarbij de dief eerst (in dit voorbeeld) € 51,95 betaalt met zijn pinpas en dat dus al kwijt is, en daarna maar moet zien hoe groot de buit is. Los daarvan zijn naam en bankrekeningnummer dan bekend (ervan uitgaande dat de pinpas niet is gestolen).
Cryofiel
11 maanden geleden
@Inekez1, dat systeem waarbij briefjes van 50 direct verdwijnen ken ik ook. Maar ook dan zitten er vaak meerdere briefjes van 10 en 20 in de kassalade, en zelfs die mag je niet bijpinnen. De Hoogvliet die bijpinnen wel toestaat zegt er ook altijd bij dat dat op basis van beschikbaarheid is. Maximaal € 100, en alleen als er na het bijpinnen voldoende wisselgeld overblijft.
criseyde
11 maanden geleden
Denk dat ook meespeelt hoeveel pinautomaten in de buurt zijn. Bij mij kan je bij geen van de supermarkten extra geld opnemen, maar er zijn in een straal van 200m wel 4 pinautomaten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 maanden geleden
Ik kan me voorstellen dat het gewoon te vaak mis gaat. Een kassamedewerker heeft routinematig óf een PIN-transactie, óf een cash-transactie. Bij-pinnen verstoort de routine en dat maakt de kans op vergissingen groter. Een biljet teveel of te weinig aan de klant meegeven is zo gebeurd. Daarbij gaat het typisch ook meteen over relatief grotere bedragen. Voor de winkel levert deze service vrijwel geen voordeel op, maar zij lopen wel het risico. Immers weinig klanten komen een teveel uitgegeven biljet terug brengen. Andersom melden de klanten zich juist wél en is de winkel veel tijd kwijt aan het uitzoeken en controleren van wat er mis is gegaan.
TurfGraver
11 maanden geleden
Ze willen al hun wisselgeld niet weggeven. Ze zijn geen bank.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing