Waarom biedt een supermarkt wel/geen bijpinnen aan?
Bij sommige supermarkten (bijvoorbeeld de Hoogvliet) kun je bijpinnen. Je koopt dan bijvoorbeeld voor € 6,50 aan spullen, je pint € 56,50, en je krijgt een biljet van € 50 mee als wisselgeld. Handig als je contant geld nodig hebt en er geen pinautomaat in de buurt is.
Andere winkels (bijvoorbeeld de Albert Heijn) bieden deze dienst niet aan.
Welke overwegingen hanteert een supermarkt om bijpinnen wel of niet aan te bieden? Ik kan me voorstellen dat bijpinnen voor de supermarkt interessant is omdat ze dan minder contant geld in de kassa's hebben (da's veiliger), en omdat ze dan minder contant geld hoeven af te storten bij de bank (da's goedkoper). Maar omdat ze het niet allemaal aanbieden, zullen er vast ook redenen zijn om dat juist niet toe te staan.
Welke overwegingen zijn er? En wat zou de balans doen doorslaan naar de ene of de andere keuze?
Dat kost ook tijd; bij drukte zou je dis ectra kassa-medewerkers nodig moeten hebben. Je ziet ondertussen bij AH en Jumbo juist de omgekeerde beweging: helemaal geen cash, kassa en kassa-medewerkers meer.
Maar dat is wel de richting die het uit lijkt te gaan. Ik ken meerdere AHs met maar 1 cash kassa en een hele reeks pinbetaalpalen. De kassa is soms ook nietveens meer 100% vd tijd bemensd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.