Wat kan ik doen tegen kassa medewerkers in supermarkt die mij niet groeten en dus onbeleefd zijn?

Het is toch verplicht om beleefd te zijn naar klanten?

3 jaar geleden
in: Winkels
4.1K
Amadea
3 jaar geleden
Ik heb het sterke vermoeden dat er meer klanten onbeleefd zijn dan supermarktmedewerkers. Als je soms hoort hoe iemand meent te keer te moeten gaan....
Erna55
3 jaar geleden
Probeer zelf eens om met een glimlach de kassamedewerker te begroeten.
Ritsuka
3 jaar geleden
mag ik vragen hoe jij de kassa medewerker benaderd?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Respect moet je verdienen. Dat kun je niet eisen.
De beste optie is door zélf het goede voorbeeld te geven en de kassière vriendelijk te begroeten. Gegarandeerd dat u al snel een vriendelijke reaktie terug krijgt.
Z512099
3 jaar geleden
Veel onbeleefd winkelpersoneel snapt niet dat ze werk hebben bij de gratie van de klant.
Castle
3 jaar geleden
De ene keer wordt ik wel met een glimlach begroet en de andere keer niet. Aan het gezicht kan ik vaak wel aflezen of het verveling is of dat ze een slechte dag heeft. Als het verveling is maak ik een grapje of geef een klein complimentje over iets aan haar (bijvoorbeeld mooie naam die op het naamkaartje staat). Denk ik dat ze een slechte dag heeft dan laat ik ze met rust en zeg niet meer dan "dank je wel, fijne dag" bij het weglopen. Alle mensen kunnen een mindere dag hebben en ik vind een jeugdig persoon die niet te lui is om te gaan werken en een centje wil verdienen ook een mindere dag mag hebben.
paulus811
3 jaar geleden
Ik vind het uitgangspunt al verkeerd en heb zomaar het idee dat popeye de kassa benadert met een blik van 'groet of ik schiet'. Als ik zie hoeveel lompe klanten er rond lopen die, vooral in bijvoorbeeld Aldi, van alles openscheuren en weer terug plrn, dan vind ik het met de kassamedewerkers in het algemeen heel erg meevallen. Als ik bij een kassa komt groet ik soms zelf eerst, dat moet geen verplichting zijn maar is onderdeel van je gedrag. Overigens woon ik regelmatig in Duitsland en daar valt me op dat medewerkers op de vloer, bijvoorbeeld in bouwmarkten, je vrijwel altijd groeten als je voorbij komt. In Nederland duiken ze vaak liever weg, bang dat je een lastige vraag gaat stellen.
popeye
3 jaar geleden
Maar je kunt toch verwachten dat een winkel medewerker als eerst beleefd is en dan pas de klant, aangezien de klant te gast is en dus gastvrij behandeld dient te worden? Inderdaad kijk ik niet blij als een medewerker me niet eens groet. Dan hoort ze niet in een branche te werken waarbij je veel met mensen te maken krijgt.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Soms zijn de medewerkers nog bezig met dingen afhandelen van de vorige klant. Iets opbergen in de lade. Schoonmaken van de kassa i.v.m. corona (voor de volgende klant, niet voor hunzelf). Of wachten ze totdat zo'n slome donder is opgehoepeld voordat ze de volgende helpen. Dan komt er niet gelijk een begroeting uit. En als er dan een volgende klant staat met zo'n samengetrokken zuinige smoel omdat...ja omdat wat, want dat weet die medewerker niet. Dan zou ik ook niets meer zeggen en denken: "Laat maar weer. Vlug helpen en opzouten."
paulus811
3 jaar geleden
Ik denk dat het goed is om te realiseren hoeveel mensen er per dag langs je kassa komen voor een hongerloontje en wat je van een supermarkt verwacht. In een 5 sterrenhotel verwacht ik persoonlijke aandacht, in een supermarkt slechts een bonnetje dat klopt en spullen die aan mijn verwachting voldoen. Ik begrijp best dat als je al uren achter de kassa zit, je niet met brede smile naar je klanten kijkt. Ik ben ook niet iedere dag vrolijk op mijn werk en dat heeft niets met de mensen om mij heen te maken.

Antwoorden (1)

Strikt genomen is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Soms kun je iets doen en soms helemaal niks, behalve de zaken die ik helemaal onderaan noem.

Als een supermarkt ergens heeft vastgelegd dat onderdeel van de taak van kassamedewerkers het groeten van klanten is kun je klagen bij de leiding van de supermarkt. Het is aan hen, het personeel dan aan te spreken als ze het nodig vinden.

Beleefd zijn staat niet in de wet, je bent er helemaal niet toe verplicht. Jij niet en kassamedewerkers niet. Het is wel zo dat sommige supermarktketens er meer aan hechten dan andere dat hun personeel, vriendelijk, behulpzaam en beleefd is en dit ook nastreven.
Dan kun je klagen bij de leiding van die supermarkt. Verder dan dat heb je geen rechten of opties. Er zijn ook supermarkten die er niet om lijken te geven, Dan is niemand verplicht beleefd te doen.

Als je het breder leest is je optie: kies een andere supermarkt waar eea je beter bevalt.
Of emigreer naar de VS, daar zijn ze veel beleefder in winkels
Dichterbij: in Belgie is het ook iets beter.

Andersom komt trouwens ook voor, horken van klanten. Er zijn winkels waar bij de kassa een bordje staat: zolang u staat te bellen geven we u daarvoor de ruimte maar helpen u niet. Daar is het dus net andersom. De winkel klaagt over de onbeleefde klanten. Die kan daar dus ook niet veel aan doen, behalve zo'n klant niet helpen
3 jaar geleden
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Wat een onzin - je weet helemaal niet wat de vraagsteller uitstraalt - en soms groeten kassamedewerkers inderdaad niet terug!
popeye
3 jaar geleden
Een wjnkelt medewerker is verplicht je te helpen, dan bedoel ik iets verkopen. Een winkel mag je wettelijk dan toch niet weigeren iets te verkopen omdat je staat te bellen? De klant is koning en niet de medewerker.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Klant is koning, maar de winkelier is keizer.
Klanten die roepen dat zij koning zijn, zijn vaak de klanten die je kan missen als kiespijn. Ik heb nog nooit gehoord dat een winkelier verplicht is om te helpen. Alleen het uitvoeren van levensreddend handelen is verplicht, en dan alleen nog in zoverre als dat een ander kan. Een winkelier mag afzien van de koop zonder opgave van reden. Gewoon omdat hij dat kan.
Z512099
3 jaar geleden
‘De winkelier is keizer’ ...dat is nieuw.