Wat heeft een fabrikant aan het geven van een cashback?

Soms geven fabrikanten een cashback op een aankoop. Je krijgt dan dus geen korting bij/van de verkoper; je betaalt gewoon de normale prijs, en later krijg je van de fabrikant wat geld terug.

De cashback kan flink zijn. Laatst nog € 10 op een ladyshave van € 60, binnenkort € 200 op een camera van € 2000.

Waarom geven fabrikanten zo'n cashback? Wat valt er voor de fabrikant te winnen? En dan vooral: waarom een cashback, waarom niet gewoon korting in de vorm van een lagere aankoopprijs?

3 jaar geleden
in: Winkelen
2.4K

Het beste antwoord

Cashback-acties leveren fabrikanten waardevolle data op. Ze ontvangen allerlei persoonlijke gegevens, zoals de geboortedatum en het geslacht, en krijgen hiermee beter inzicht in hun klantengroep. Omdat ze ook het e-mailadres ontvangen, kunnen ze bovendien gerichte aanbiedingen doen, zonder tussenkomst van de winkelier.
Maar waar fabrikanten nog verheugder op reageren is dat het de bedrijven onafhankelijker maakt van de retailer. De reclamefolder van de Albert Heijn is gevuld met aanbiedingen waarvoor vaak noodgedwongen wordt betaald. En aan het einde van de week krijgt de fabrikant alleen te horen hoeveel er van zijn producten zijn verkocht. Verdere inzichten worden niet gedeeld.

Winkeliers zijn er ook blij mee. Het levert hen extra omzet op, zonder dat ze er iets voor hoeven te doen. Ze hoeven geen producten te stickeren, maar kunnen eenvoudig verwijzen naar de website. Ook heeft de winkelier geen omkijken naar de cashback-actie: dit wordt afgehandeld door de fabrikant.

Daarnaast gokken bedrijven erop dat mensen dat vergeten of de bon kwijtraken. Dat is kassa voor de winkelier en de fabrikant: die ontvangen de volle marge.
SimonV