Mag een winkel een product verzekering aanbieden aan een minderjarige?

Mijn 15 jarige zoon heeft zelfstandig airpods gekocht en de winkelverkoper probeerde nogal dwingend een verzekering er bij aan te bieden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Winkelen
2.3K
nounka
4 jaar geleden
Hij is ook als minderjarige alleen gaan kopen. Dat lijkt me samen te hangen. Want een verzekering is ook iets dat je koopt. Enkel is het niet iets fysiek.

Antwoorden (1)

Minderjarige mogen (volgens de letter van de wet) geen overeenkomsten afsluiten zonder toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger (meestal de ouders.) Deze toestemming kan bij een eenmalige aanschaf stilzwijgend worden gegeven, maar als het gaat om overeenkomsten waar een langlopende verplichting aan vast zit dan ligt dit anders.

Als het dus een verzekering betreft waar je iedere maand voor moet betalen, dan is er een handtekening van de ouders nodig, is het een eenmalige aanschaf dan is het in beginsel ook niet toegestaan maar is het in de praktijk lastiger om dit tegen te gaan.

Vaak is zo iets wel te herroepen, als je als ouder naar die winkel gaat en zegt: "Mijn zoon had hiervoor geen toestemming."
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
nounka
4 jaar geleden
Bij tv's en zo meer is er toch ook zo'n verzekering met een eenmalig bedrag.
Vragen de verkopers toch elke keer : soort omnium eigenlijk maar dan voor elektrotoestellen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@nounka, Ja dat klopt, helaas gebeurd dit maar al te vaak.De vraag was natuurlijk: "Mag dit" en het mag dus niet bij een minderjarige klant zonder dat deze toestemming heeft van zijn/haar ouders. Betreffende die verzekeringen, de wet geeft consumenten rechten betreffende de deugdelijkheid van producten. Je kunt hier meer over lezen op: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie