Ben je verplicht iets dat je op afstand (mail) besteld hebt af te nemen?

Vorige maand heeft van een Boccia horloge het originele bandje het begeven. Omdat hij wat ouder is en Boccia niet door iedere juwelier verkocht wordt heb ik 1 mail gestuurd aan mezelf met in de blinde kopie (BCC) een stuk of 5 juweliers binnen 25 km. die Boccia dealer zijn (dit kan men dus ook niet zien)
De communicatie met 1 juwelier loopt niet zo lekker in die zin dat ze meer gegevens nodig hebben zoals het artikelnummer (dit vroegen alle juweliers), vervolgens is zonder verder contact het bandje besteld en in ijdels binnen aldaar.
Ik weet niet wat deze moet kosten (heb ik wel gevraagd maar geen reactie op) en ook weet ik niet in welke kleur het bandje besteld is (idem gevraagd; geen reactie)
Bij een juwelier 10 km. van huis weet ik wat het bandje moet kosten en in welke kleur(en) men kan bestellen.

Mijn vraag is nu: ben ik verplicht het bestelde bandje op ongeveer 25 km. te halen? Of kan ik (mede wegens communicatiestoornis) het bandje op 10 km. halen en juwelier op 25 km. laten weten dat ik hem dichterbij kan krijgen en inmiddels voorzien ben?

5 jaar geleden
in: Winkelen
1.6K
tinus1969
5 jaar geleden
Dat hangt af van de tekst van de mailtjes. Vrijblijvende informatie gevraagd of bestelling geplaatst?
Fifagek
5 jaar geleden
Naar mijn idee vrijblijvende informatie gevraagd. Dit was mijn 1e mail: Geachte heer/mevrouw, 12 jaar geleden heb ik een Boccia horloge gekocht waar ik nog steeds plezier van heb. Helaas is het lederen bandje afgelopen week kapot gegaan door slijtage.
Nu vroeg ik me af of het originele bandje na 12 jaar nog te koop is? Of moet je dan toch al gauw voor een alternatief gaan? Volgens de site bocciatitanium.com bent u een 'Boccia dealer', dus vandaar dat ik deze mail aan u richt.
In afwachting van antwoord verblijf ik. Met vriendelijke groet, Vervolgens na vragen artikelnummer deze mail: Geachte, Het artikelnummer (wat achterop het horloge staat) is 3788 02.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Fifagek
5 jaar geleden
Reacties die ik vanuit hen kreeg waren dit op de 1e mail: Geachte hr,

Wij zijn inderdaad Boccia dealer.
Om te kunnen informeren of het horlogebandje leverbaar is heb ik
meer gegevens van U nodig. Deze gegevens staan op de achterzijde van het horloge vermeld.
Mocht het bandje niet leverbaar zijn dan hebben we ook een ruime keuze aan horlogebanden.

Met vriendelijke groet, Na vermelden van artikelnummer deze: Geachte hr,

Ik heb zojuist het Boccia horlogebandje kunnen bestellen.
Deze wordt in de loop van de week verstuurd.
Zodra deze bij ons binnen is hoort U weer van mij.

Met vriendelijke groet, En deze: Geachte,

Het horlogebandje is binnen.

Met vriendelijke groet, Zelf heb ik deze gestuurd nog na Geachte, Bedankt voor het bestellen van het Boccia horlogebandje.
Ik hoop dat dit vrijblijvend is?
Ik weet namelijk (nog) niet wat het bandje kost (vind ik het misschien te duur?) en ik weet ook niet in welke kleur u hem besteld heeft.

Antwoorden (1)

Je bent pas verplicht tot het afnemen/kopen van het bandje als er een overeenkomst is. Een overeenkomst ontstaat door aanbod en aanvaarding.
Jouw vraag is slechts of dit bandje nog leverbaar is. Er is nog niet echt een aanbod geweest dus kan er ook geen aanvaarding zijn. Wat de winkels doen is een soort service om het bandje alvast te bestellen. Het presenteren van dit bandje als aanwezig kun je wel beschouwen als een soort aanbod. Maar zolang je nog geen aanvaarding van dat concrete bandje hebt gedaan ben je nog tot niets verplicht. Mede omdat er bijvoorbeeld nog niet alle belangrijke details zoals prijs ed bekend zijn mag de verkoper niet aannemen dat er sprake is van een overeenkomst.