Hoe verloopt de controle op meerderjarigheid aan een self-checkoutkassa?

Ik vraag mij af hoe de controle op meerderjarigheid verloopt bij aankoop van sigaretten of alcohol aan een self-scanningkassa/self-checkoutkassa in een supermarkt.
Gebeurt dat manueel, of volledig automatisch? Zijn er verschillen in systemen tussen de verschillende supermarkten? Zijn er hiaten aanwezig in de lijftijdscontrole aan dergelijke kassa's?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Winkelen
7.9K
ronron1212
5 jaar geleden
E is daar altijd een mens die alles in de gaten houd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ronron1212, maar komt die ook daadwerkelijk in actie? Krijgt die een alarm wanneer iemand alcohol of tabak aankoopt aan zo'n selfscan?
paulus811
5 jaar geleden
Sigaretten kun je NOOIT bij een zelfscankassa afrekenen.
LeonardN
5 jaar geleden
Bij een zelfscankassa soms wel. De supermarkt waar ik mijn boodschappen doe heeft een gecombineerde zelfscankassa/rookwarencounter/klantenafdeling.
Wat je denk ik bedoelt is dat het nooit bij een zelf-checkout kan. Zelfscankassa is soms/vaak?! een bemande kassa. Zelfsscankassa= een kassa waar je je zelfscanner inlevert, kan zijn bij een caissière of bij een inleverwand.
Zelf-checkoutkassa= een kassa waar je zonder medewerker af kan rekenen (daar zal je niet snel rookwaren kunnen kopen idd)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN en @Paulus811 , in België kun je in bepaalde supermarkten sigaretten kopen aan een ticketterminal, en na betaling van dat ticketje aan de kassa, kan je die dan afhalen uit een automaat.

Antwoorden (2)

Dat ligt aan de supermarkt. Er is geen uniforme aanpak.
Maar, in alle gevallen is er zeker controle.
Ik zal je twee voorbeelden geven van twee verschillende ketens in mijn omgeving.

1 Bij de eerste super scan je alle producten zelf. Indien je wilt afrekenen, moet je naar een kassa voor zelfscannen. Degene waarbij je afrekent, doet sowieso een 'steekcontrole' door vijf willekeurige artikelen te controleren. Met hun apparaat zien ze dan of ik die vijf producten ook inderdaad gescand heb. Daarna reken je alles af. Deze persoon kan bij drank etc. dus gewoon om een ID vragen.

2 Bij super twee werkt het totaal anders. Je scant weer alle producten zelf. Als ik wil afrekenen, moet ik naar een soort counter om te betalen. In principe komt er geen fysiek persoon aan te pas. Via een pin kan ik dan mijn boodschappen betalen. Als ik netjes hebt betaald, gaan de poortjes open en kan ik de winkel verlaten. Echter bij de poortjes zit een medewerker achter een desk die alles in de gaten houdt. Deze persoon kan het hele systeem stoppen voor een controle. Dat heb ik zelf ook vaker gehad. Tijdens deze controle kunnen ze je hele kar controleren, je ID vragen etc. Pas als de controle goed is verlopen, gaat het systeem weer open, zodat ik verder kan gaan met het proces.

Kortom, je kunt op deze manier de regels niet omzeilen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Krijgen ze dan een melding op het scherm wanneer iemand tabak of alcohol heeft aangekocht? Of komt dat in winkel (2) enkel aan het licht bij een sporadische controle?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tabak:
Eerste winkel: alleen verkrijgbaar aan de klantenservice.
Tweede winkel: medewerker achter de desk die controleert verkoopt tabak, spaarzegels etc. Alcohol:
Eerste winkel: Ik lever mijn scanner in om af te rekenen. Dan zien ze alcohol erbij staan en indien nodig moet je je dan identificeren.
Tweede winkel: De medewerker achter de desk zal jouw proces in de gaten houden. Tijdens het proces kan ze het stoppen om naar je ID te vragen. Tabak kom je dus totaal niet aan.
Alcohol in de eerste zaak ook niet. In de tweede zaak zou het aan hun aandacht kunnen ontglippen, maar indien je jong uit ziet, ga er maar vanuit dat ze bij je staan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik praat inderdaad niet over AH. Bij ons kun je daar (helaas) niet scannen.
Bij alle systemen die ik ken is er tegenwoordig menselijke leeftijdscontrole, vaak in combinatie met een waarschuwingssignaal dat er alcohol gescand is bij zelf-checkout. Er is ooit wel geëxperimenteerd met automatische leeftijdsscanners, of ik dacht zelfs met videobeeld welke op afstand weer gecontroleerd werd. Die systemen zie ik niet meer.*

-Zijn er verschillen in systemen tussen de verschillende supermarkten?-
Ja, niet zozeer qua controle, maar qua systemen op zich. Echter op dit moment is het voornamelijk personeel die inschat of iemand gecontroleerd moet worden op leeftijd, en die dan via een identiteitsbewijs, paspoort of rijbewijs de leeftijd vaststelt.

Hiaten?
Ja er zit vaak/altijd een menselijke component in, vaak jonge caissières, als iemand een inschattingsfout maakt of niet oplet, of in een smoes trapt of schikt voor intimidatie kan er altijd iets fout gaan, maar dat kan bij een ouderwetse kassa ook. Er is de mogelijkheid van (wellicht makkelijker) bedrog bij een zelfscan. Net zoals je iets makkelijker kan stelen met zelfscan. Als er niet altijd een steekproef plaatsvindt, kan je ook makkelijker drank de winkel uit krijgen. Dat kan bij een gewone kassa natuurlijk ook, maar met net wat meer gedoe.

Sigaretten worden vaak vanachter een toonbank/kassa verkocht. Ook zijn/waren er wel winkels waarbij je bij de kassa een bonnetje kon kopen en deze met het bonnetje weer uit een automaat kon halen. De leeftijdscontrole vond dan aan de kassa plaats als nodig geacht.

*
De scan op afstand (ageviewers) wordt nu actief geweerd door de supermarkten, daar zijn zelfs rechtszaken over gevoerd.
https://www.bndestem.nl/breda/maker-ageviewers-uit-breda-heeft-geen-recht-op-schadevergoeding-supermarkten~a77a2908/
Die rechtszaak is verloren en nu hangt het dus weer voornamelijk af van caissières.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/11/de-zwakke-schakel-is-de-kassiere-1599913-a712085
---
Geen systeem op dit moment is feilloos, je kan met wat denkwerk vrij makkelijke methodes verzinnen om een mens of systeem te misleiden. Zelfscansystemen lijkt mij het minst sterke systeem.
Toegevoegd op 05 maart 2019 14:22: tekst