Kun je ook een 'normaal' boeket bloemen kopen om als rouwboeket te geven?

7 jaar geleden
in: Winkelen
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja hoor!
fremar
7 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-cultureel/58689-bloemen-etiquette-bloemen-bij-een-begrafenis.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Annswers, dan noemt men het een "sympathieboeket"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Annswers, Bedenk wel, dat een boeket water nodig heeft. Bij een boeket hoort dus een vaas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dat lijkt me van de kleur afhangen

Antwoorden (3)

Het komt voor de "buitenwereld" misschien wat vreemd over maar dat zal ook afhangen van de keus van de bloemen. Een boeket van rode rozen is bijv. een boeket voor een geliefde.

Een rouwboeket is een bos/boeket bloemen dat trapsgewijs wordt opgemaakt en gebonden. En als regel zit er ook een lint aan met opschrift.

Rouwboeketten zijn duurder dan "gewone" boeketten. Het gaat echtet vooral om het gebaar.

Toegevoegd na 57 seconden:
Maar het kan.
7 jaar geleden
Je kunt een normaal boeket bloemen gebruiken i.p.v. een rouwboeket, een rouwboeket is niet verplicht.
Het is niet zeer van belang als je iets anders geeft, ze waren wel ooit bedoeld als uiting of liefde voor de overledene, maar je kunt ook iets geven wat herinnert aan de overledene, bijv. foto, brief, kaarsen.
Je kan trouwens ook je eigen bos bloemen opstellen, kan je gewoon buiten plukken, het meest gebruikte bloem in een rouwboeket is de witte lelie, maar je kan natuurlijk ook een ander bloem plukken, met een soortgelijke betekenis.
Let er wel op dat rouwboeketten duurder zijn in vergelijking met een normale bos bloemen, voor de rest maakt het niet zoveel uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, natuurlijk kan dat.

Het enige belangrijke is dat het een beetje een stemmig boeket is, dat past bij de overledene. (En dat kan in het ene geval gewoon een bijvoorbeeld wit boeket zijn, bij een ander kan juist een heel kleurig boeket mooi passen).

Het vervelende met dit soort dingen is, dat de commercie inspeelt op het gevoel dat wij hebben bij zulke dingen, en een boeket met een speciale bestemming al snel een heel stuk duurder is dan een "normaal" boeket zonder speciale aanleiding. Natuurlijk besteden ze er zelf ook wel meer aandacht aan en gaan er bijvoorbeeld wat meer tierelantijntjes in, het is geen oplichting ofzo, maar vooral als je het al niet breed hebt, mag je je zeer zeker afvragen of het de uitgave rechtvaardigt. Misschien speelt ook de band die je had met de overledene een rol.

Het is niet echt "gebruikelijk" een onbewerkte bos bloemen mee te geven ; op het kerkhof worden die niet verzorgd en mooi op de vaas geschikt, dus voor het plaatje is het wel zo mooi echt een goed opgebonden boeket mee te nemen. Maar daar houdt je "verplichting" wat de bloemen betreft ook op.

Je "geeft" natuurlijk niemand een rouwboeket ; het is een openbaar teken van deelneming en vooral bedoeld voor de nabestaanden. Als je bijvoorbeeld weet wat iemands lievelingsbloemen waren, kan dat een meerwaarde geven aan het boeket. Kant en klare rouwboeketten mogen dan mooi en stemmig zijn, ze zijn natuurlijk ook zo onpersoonlijk als wat - tenzij je het natuurlijk speciaal hebt laten samenstellen.