Hoelang mag een supermarkt jou niet binnen laten?

2 jaar geleden is een vriend van mij door de eigenaar van de supermarkt de deur uit gezet. Hij mocht 1 jaar niet binnen komen, maar het is nu al 2 jaar geleden en een paar weken geleden wou hij weer naar binnen maar werd weer geweigerd.

Nu was het een hele duidelijke reden, hij was zeer psychotisch en hij uiten zich verbaal agressief tegenover een caissière. Maar nooit iets gestolen of kapot gemaakt of bedreigd ofzo.

Dus mijn vraag wanneer mag hij weer een keer terug de enigste winkel in de binnenstad in?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Winkelen
6.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Wanneer de eigenaar hem weer toelaat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een winkel is geen openbaar gebied. De eigenaar van de winkel mag zelf regels opstellen zolang het geen discriminerende regels zijn.
Wanneer iemand zich niet aan deze regels houdt, zoals overlast bezorgen, dan mag de toegang worden geweigerd. "hij was zeer psychotisch en hij uiten zich verbaal agressief tegenover een caissière". (sic)
Dat noemen wij thuis: bedreigen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe weet je vriend dat het voor 1 jaar was? Heeft hij daar een brief van?

Het beste antwoord

De vraag gaat over hoe lang iemand uit een winkel geweigerd mag worden. MrTomaat gaat in op de geldigheidsduur van een winkelverbod; dat is echter iets anders. Er blijkt ook niet uit de vraag of er wel een winkelverbod is of is geweest.

Een winkelier mag je de toegang in principe altijd weigeren, levenslang. Een winkel is namelijk geen openbare ruimte. Pas als de winkelier je weigert op grond van discriminatie (ras, geaardheid, geloof, etc.) mag dat niet en is de winkelier zelfs strafbaar. Een winkelier moet dan wel de hele tijd opletten om je steeds weg te sturen. Als je na een verzoek tot weggaan niet weggaat, pleeg je een strafbaar feit (huisvredebreuk).

Een formeel winkelverbod is voor de winkelier makkelijker, omdat iemand met een winkelverbod automatisch een strafbaar feit pleegt als hij de winkel binnenkomt, ook als de winkelier er die keer nog niets van heeft gezegd. Dat maakt handhaving een stuk makkelijker, omdat je direct kunt worden aangehouden.

Als je vriend wil weten wanneer hij weer gewoon zonder problemen de winkel in kan, kan hij het beste een gesprek aanvragen bij de filiaalchef van de betreffende winkel om het voorval uit te praten. Hopelijk is er dan in redelijkheid en billijkheid te komen tot afspraken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

2 jaar max, 1 jaar normaliter (staat in de schriftelijk ontzegging als het goed is)

https://www.politie.nl/themas/ondernemers.html#alinea-title-wat-is-een-winkelverbod

Hoe kan ik iemand een winkelverbod opleggen?
Een winkelverbod kunt u zowel mondeling als schriftelijk opleggen. Mondeling opleggen is vooral effectief voor het moment. De persoon kan immers terugkomen en dan moet u uw ontzegging herhalen. Wil de persoon uw winkel niet verlaten, ook niet als u erop aandringt? Dan pleegt hij of zij huisvredebreuk. Wilt u schriftelijk een winkelverbod zenden? Doe dit via een aangetekende brief of overhandig de brief direct aan de bewuste persoon. Wij raden u aan een afschrift naar het plaatselijke politiebureau te sturen ter informatie.

Hoe lang is een winkelverbod geldig?
Het winkelverbod is >maximaal een jaar< geldig en geldt alleen voor de winkels waar deze is uitgereikt. Bezoekt een klant na een schriftelijk winkelverbod toch uw zaak? Dan kunt u volstaan met een duidelijk verzoek aan de klant om weg te gaan. Wil de klant niet weggaan? Dan is hij of zij schuldig aan huisvredebreuk. Meer informatie vindt u op de website van uw brancheorganisatieof op de site van het CCV.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het kan zijn dat het op 2 jaar is gesteld, dat zou je dan terug kunnen lezen in de aangetekende brief:

https://www.mkbservicedesk.nl/1132/kan-iemand-toegang-tot-mijn-winkel.htm

Duur ontzegging
Een winkelontzegging duurt in principe twaalf maanden. Dit kan oplopen tot maximaal 24 maanden. Dit is het geval als bij de winkeldiefstal ook agressie of geweld is gebruikt. Dit moet allemaal schriftelijk gebeuren door de winkelontzegging aangetekend op te sturen. Je kunt iemand ook mondeling de toegang tot de zaak weigeren. Dit geldt vooral voor dat moment.
Eisen ontzegging
Een winkelontzegging moet minimaal aan de volgende voorwaarden voldoen:
Je moet bij jouw klanten bekend maken dat je gebruik maakt van winkelontzeggingen, bijvoorbeeld door middel van zichtbare huisregels bij de ingang van jouw winkel.
Je moet in de huisregels duidelijk aangeven:
- bij welke delicten winkelontzegging wordt toegepast;
- hoe vaak zo’n delict dan moet zijn gepleegd;
- en hoe lang de ontzegging dan duurt.
De winkelontzegging mag niet discriminerend zijn.
Er is een strafbaar feit gepleegd.
De verdachte is op heterdaad betrapt, direct aangehouden en wordt zo snel mogelijk overgedragen aan de politie
Er wordt aangifte gedaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Geen min, Wel een opmerking.
Wanneer iemand vloekend en tierend een winkel binnenkomt, ( hij was zeer psychotisch en uitte verbaal geweld tegen een cassiere ) dan mag een winkelier hem op dat moment wegsturen. Onafhankelijk van een eerder winkelverbod.
Dit wil niet zeggen dat er een nieuw winkelverbod aangezegd moet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap echt de min hier niet. Ik denk dat jullie de vrager verkeerd begrijpen (of ik begrijp deze verkeerd). De "nu" slaat niet op twee weken geleden, maar op 2 jaar geleden. De "nu" is hier geen tijdsaanduiding maar een spreekwijze. "Nu is het niet zo dat ik alles weet"
"Nu was het duidelijk dat ..." Ondanks dat is er een maximum van 2 jaar voor een winkelverbod/winkelontzegging. Als de vrager daadwerkelijk bedoelt dat de vriend twee weken geleden agressief was en daarom het pand uitgezet is, dan is dat idd terecht en zou wederom een winkelverbod opgelegd kunnen worden met wederom een max van twee jaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Los van het winkelverbod (dat MrTomaat hierboven prima heeft uitgelegd) mag een winkelier altijd een klant de winkel uitzetten als die zich agressief of op andere wijze ongepast gedraagt. Als jouw vriend zich agressief gedraagt tegenover de caissière heeft de winkelier dus het volste recht hem uit de winkel te zetten, dat staat helemaal los van het eerder bepaalde winkelverbod.
Erna55
6 jaar geleden
Dus de vraag aan vraagsteller is :
Is hij pas scheldend de winkel binnengegaan, of was dat 2 jaar geleden ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja en nee. Dat is enkel om te bepalen wie de vrager begrijpt in dat opzicht. Voor het antwoord maakt het geen verschil dat blijft maximaal 2 jaar. En dat kan theoretisch elke 2 jaar vernieuwd worden als de vriend van de vrager de dag van opheffing weer tekeer gaat. Als de v. van de v. zich netjes gedraagt (na de opgelegde ontzeggingstijd) kan deze echter niet zomaar de winkel uitgestuurd worden.
Pieter2011
6 jaar geleden
+ Is duidelijk en correct!