Ben ik aansprakelijk bij ee conflict tussen importeur en leverancier azie?

Heb originele muurstickers van een merk ingekocht in azie bij het originele label/merk. Nu blijkt er in nederland een distributier te zitten met het exclusieve recht van verdelen in de benelux. Nu willen ze mij voor het gerecht stellen, ivm het merkenrecht enzo en het verkopen van items zonder accoord van hun. Terwijl eigenlijk het merk/label degene is die zich niet aan de ondelinge afspraken houd. Ik kan nu een boete betalen of ze dagvaardigen mij. En moet ook de stickers inleveren. De boete is inmiddels gehalveerd, aangezien het label in azie de helft betaald ??!! Naar mijn mening is dat al een schuldbekentenis. Ben ik aansprakelijk te stellen in de rechtzaal, wat zijn mijn rechten en wat kan ik nu doen in deze situatie, buiten dat ik. Nu momenteel bezig ben om toestemming voor verkoop te verkrijgen bij het label in azie, aangezien er nog n heleboel stickers onderweg waren in de tussentijd dat ik de aanklacht binnen kreeg.

Weet jij het antwoord?

/2500

De Nederlandse distributeur kan jouw verkoop van parallelimport van buiten de EU alleen aanpakken als zij Europees merkhouder is. In dat geval kunnen ze via de rechter een schadevergoeding eisen voor gederfde inkomsten en de spullen in beslag laten nemen. Nog daarvoor kunnen ze ook een schikkingsvoorstel doen (wat jij boete noemt) die je direct aan hun moet betalen; als je daar niet mee akkoord gaat kunnen ze gaan procederen. De producent heeft daar niets mee van doen en mag jou ook gewoon leveren; jij mag het alleen niet verkopen. Als die andere distributeur geen Europees merkhouder is kunnen ze je weinig maken. De exclusiviteitsafspraak tussen producent en distributeur is dan slechts dat de producent heeft beloofd alleen aan die distributeur te leveren. Daar heb jij niets mee van doen. In dit geval heeft de producent gewoon aan jou geleverd en je brengt het met toestemming van de originele merkhouder op de markt. Het is dus zaak om uit te zoeken wie er in de EU merkhouder is. De kans is aanwezig dat de distributeur helemaal geen merkhouder is en gewoon een blafbrief heeft gestuurd om hun handel te beschermen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100