Zorgt het zelfscannen van boodschappen voor prijsdaling?

Bij AH is het al geruime tijd mogelijk. Caissières kunnen verdwijnen en de afhandeling van het dagelijkse eten en drinken is sneller.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen

Het beste antwoord

Door de zelfscanner is er een grotere kans op diefstal waardoor je personeel nodig hebt om de zelfscanners in het oog te houden, al dan niet klanten te helpen als de zelfscanner een foutmelding geeft. De zelfscanners zullen op de lange termijn wel wat qua personeelskosten besparen maar onderhoudskosten en aanschafkosten zorgen ervoor dat er niet mega wordt bespaard. En daarbij zal enig geld dat wordt bespaard door de zelfscanners voornamelijk door het bedrijf in eigen zak worden gestoken in plaats van dit door te rekenen in de producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me aannemelijk. Ook je foto helpt mee.

Andere antwoorden (3)

In theorie: ja. want de supermarkt bespaart dan op de personeelskosten.
Daarvoor in de plaats komen natuurlijk de kosten van de scanapparatuur- en software en de onderhoudskosten daarvan. Ook moet meer tijd en dus geld besteed worden aan controle want niet alle klanten zijn eerlijk, helaas. Maar dat alles zal goedkoper zijn dan een caissière, anders werd niet voor die optie gekozen.

In de praktijk: nee, want zolang de supermarkt niet door de concurrentie gedwongen wordt om de prijzen (nog verder) te laten dalen, zal men de extra winst die ontstaat bij gelijkblijvende omzet en minder personeelskosten in eigen zak steken.
11 jaar geleden
Nee, de cassieres verdwijden dan wel maar omdat de kans op diefstal groter is lopen er ook veel (onherkenbare) beveiligers door de winkel. dus hierdoor blijven de uitgave van de winkel gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons lopen er geen beveiligers rond hoor. Je wordt wel regelmatig gecontroleerd, en als ze het niet vertrouwen kun je ook tussentijds worden gecontroleerd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staan ook altijd mensen in de winkel die lijken op een gewone klant maar ondertussen houden ze de klanten nauwlettend in de gaten.
Een klein beetje want niet alle cassieres kunnen verdwijnen. Er zijn nu eenmaal mensen die met contant geld willen betalen en er zijn oudere mensen die niet met zo'n scanner om kunnen gaan. Ook moet een kind in staat zijn om met een euro een pak melk te kunnen halen.

Verder heb je nog controlemensen nodig. Ik zie in winkels waar ik wel eens kom (een scanner hebben ze niet in mijn 'eigen' supermarkt) dat er altijd iemand bijstaat die helpt en controleert. Hoe meer er mee gefraudeerd wordt hoe meer er gechecked moet worden.