Is het legaal om een trui te maken met een tekst van een andere site?

Ik ga 19 maart naar Beyoncé en wil een trui/hoodie laten bedrukken met op de achterkant BEYONCÉ in knal roze letters.

Mijn probleem is, is dat op haar officiële site deze te koop staan maar voor veel meer en op een andere site ook maar dan word het ook snel 40,-. Nu weet ik een andere site die hoodies verkoopt met eigen tekst voor (ik dacht) tussen de 20 en 30 euro en wilde daar dezelfde tekst opzetten als bij boven genoemde sites.

Mag dit? Of is dit auteursrecht bestendigt (of hoe zeg je dat?) ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Ja, dit is legaal. Dit mag.

Als iemand aanspraak wil maken op het copyright, moet er sprake zijn van iets unieks aan het origineel. In dit geval is dat er niet of nauwelijks, lijkt mij. Het origineel is een standaardhoodie met alleen maar één naam er op vermeld in een niet erg uitzonderlijk lettertype. Dit lettertype is toch niet uniek voor Beyoncé, zoals bijvoorbeeld de bekende sierlijke letters van Coca Cola uniek zijn voor Coca Cola?

Verder is wat jij wil laten maken, niet (door jou) bedoeld om daar commercieel beter van te worden: je gaat er niet duizenden van maken en van verkopen en daar grote winsten mee behalen. Ook ga jij jouw "duizenden hoodies" niet voor verkoop aanbieden alsof ze originele hoodies (van de genoemde websites) zijn. Je laat er immers maar één maken.

Een aanspraak maken op vermeend inbreuk op copyright is voor de maker van de originele hoodies dan ook niet zinvol.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

BEYONCÉ is een naam. Volgens mijn rust daar sowieso geen auteursrecht op ("er zijn meer hondjes die Fikkie heten")

Wat jij in jouw plaatje laat zien is ook niet een speciaal logo met eigen letters. Dus dat is ook al geen probleem.

Maar al was dat wel het geval, dan nog zal er zolang het voor eigen gebruik is waarschijnlijk niemand om malen.