Mag je buiten bij de uitgang / ingang van een supermarkt collecteren?

Als het zo'n week is, dat er weer druk gecollecteerd wordt voor het een of ander, mag je dan met je collectebus bij de supermarkt gaan staan, pal naast de ingang buiten, en de mensen te vragen er iets in te doen? Terwijl je ook een identifcatiekaart bij je hebt en dus "officieel" staat te collecteren.

Zo nee, waarom niet? De mensen geven er toch hun geld uit? Waarom zou het niet mogen? Het is geen bedelen, want het is voor het goede doel.

En zo ja, waarom mag dat? Moet je dan toestemming vragen en aan wie dan, of mag je er gewoon gaan staan zonder iemand erop te attenderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
3.3K
Computoon
11 jaar geleden
Als de grond waarop je staat eigendom is van de supermarkt zou de eigenaar/bedrijfsleider van de supermarkt het kunnen verbieden maar die kans lijkt me erg klein. Die kans wordt weer groter als meerdere collectanten hetzelfde idee hebben opgevat om daar plaats te nemen. Niet iedereen vindt het overigens prettig dat er iemand vlakbij de ingang staat, of het nu de dakloze is met de daklozenkrant, een andere collectant voor het goede doel of kinderen die iedere buitenkomende klant vragen of ze het 'spaarartikel' mogen hebben dat de supermarkt bij besteding van een bepaald bedrag cadeau doet (voetbalplaatjes, enz.)

Het beste antwoord

Je mag in principe gewoon buiten gaan staan, als je buiten de supermarkt blijft. Wel kun je om problemen te voorkomen het beste de manager om toestemming vragen, of hem/haar inlichten dat je gaat collecteren. Zolang het voor een goed doel is en zich niet al tientallen anderen hebben gemeld om te collecteren, zal je waarschijnlijk wel toestemming krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet het wel eerst even aan de bedrijfsleider vragen. Maar bij mij bij de Bas staat dikwijls een collectant en altijd zit er een accordeonspeler. Die hebben het dan heel gezellig met elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag, ja. Maar doe het wel in overleg met de manager van de supermarkt, om problemen te voorkómen.
Amadea