Wat is een Luikse markt ?

Naar aanleiding van een vraag gisteren , waarin in een antwoord over de Luikse markt werd gesproken.

Vroeger, toen ik nog een beetje op de hoogte was, was de Luikse markt een begrip in Luik, zoals je ook de Vogeltjesmarkt in Antwerpen had, en natuurlijk de Zwarte Markt in Beverwijk.

Recentelijk leerde ik ook al het Vlaamse woord ' brocante' voor rommelmarkt met voornamelijk spullen uit wat we vroeger grootmoeders tijd noemden.

Nu bleek uit die vraag en wat googelen dat meer rommelmarkten blijkbaar ineens Luikse markt genoemd worden, terwijl de woorden rommelmarkt, vlooienmarkt of pruttelmarkt de lading toch aardig dekken.

Wat is er zo bijzonder / afwijkend aan een rommelmarkt dat die Luikse markt mag heten, waarin onderscheidt een Luikse markt zich van andere rommelmarkten en sinds wanneer adopteren rommelmarkten deze benaming ? En is het eigenlijk een Luikse markt of een luikse markt ? Of is het wellicht streektaal in slechts een deel van Nederland ? (Want Vlaams schijnt het niet te zijn)

("Een rommelmarkt" is dus niet het antwoord dat ik zoek, want dat weet ik inmiddels - maar wanneer is een rommelmarkt dan precies een Luikse markt ? )

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik heb me inmiddels overigens een beetje in de echte Luikse markt (La Batte) verdiept, en dat blijkt eigenlijk meer een soort gewone markt/braderie te zijn. Dat maakt de link met rommelmarkten nog onlogischer....)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Winkelen
10.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het er op houden dat op een Luikse markt tenminste Luikse wafels verkocht moeten worden. Maar dat is vast voudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol...

Het beste antwoord

Veel mensen denken bij Luikse Markt meteen aan de bekende markt op de Quai de Maestricht in Liege, die iedere zondagochtend plaats vindt. Die markt is evenwel meer en meer een warenmarkt geworden. Men kan er terecht voor Italiaanse etenswaren, sieraden, goedkoop speelgoed, frieten op stokbrood, kleding, levende alsook dode kippen. De kofferbak verkoop van honden is al jaren niet meer toegestaan. Het 'rommelmarkt' deel is tegenwoordig te verwaarlozen. De 'echte' rommelmarkt vindt iedere vrijdag plaats op de Boulevard de la Constitution. Ik denk dat het woord 'Luikse Markt' meer tot de verbeelding van mensen spreekt. Ze weten zich er iets bij voor te stellen. De naam heeft een bepaalde belofte in zich. Hetzelfde geldt voor tal van andere evenementen. Of restaurants. Men wil met een goede naam de fantasie opwekken bij de mogelijke klant, een bepaalde beleving. Of denk aan een buurt in een stad die 'Quartier Latin' wordt genoemd. Men moet meteen aan die beroemde Parijse buurt denken en met die verwachting gaat men dan ook zo'n buurt in. In Limburg weet iedereen wat er met Luikse Markt bedoeld wordt, dus mogelijk wordt het ook regionaal bepaald. Maar kom niet aan met 'pruttelmarkt' (Nooit van gehoord) want niemand zou je begrijpen... Met wat googelen kom je overigens tegen dat Utrecht (!) claimt de grootste Luikse markt van Nederland te hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

IK denk omdat "Luikse markt" minder klinkt als iets 2de hands/minderwaardig. Dus gewoon om hierdoor meer klanten te trekken. De Lukse markt was bekend dus daar pik je graag een graantje van mee
13 jaar geleden
Een Luikse Markt word bedoeld dat er ook wat meer 'kermis' activiteiten bij mogen voor de rest onderscheid hij zich niet van de andere markten.
De echte Luikse markt heeft hier niets mee te maken,
ben er redelijk veel geweest, de normale Luikse Markt
is net zoiets als de vogeltjesmarkt. Wat wel opviel
is dat er op de markt beesten werden verkocht. (toen)
En de broodjes zuurkool met worst zijn me ook
bijgebleven