Hoe kan ik controleren of een mail die ik van Wehkamp heb ontvangen echt is?

Ik heb vandaag mail ontvangen dat ik Fifa15 heb besteld voor de PS3.

Volgens mij bestaat Fifa 15 helemaal niet, maar dat terzijde.
Ik heb sinds 2012 niets meer besteld bij Wehkamp.
In de mail zit een bijlage met een .zip bestand genaamd Bestelnummer42292645.zip

Vreemde extensie voor een factuur.

In de mail staat het volgende:
In de bijlage zie je een volledig overzicht van je bestelling met bestelnummer 48905155. We wensen je alvast heel veel plezier met je aankoop. Je kunt je bestelling volgen via mijn bestellingen . Hier kun je ook je persoonlijke gegevens en voorkeuren vinden. Hier vind je ook alle informatie over bezorgen en afhalen. En wat je moet doen als je
een artikel wilt retourneren.

Ik vertrouw het niet, maar ik wil wel graag zeker weten dat iemand geen rotzooi op mijn naam heeft besteld.

De mail is afkomstig van: bestelling@wehkamp.nl

Iemand een suggestie?

Toegevoegd na 30 minuten:
Ze worden inderdaad steeds slimmer. Die oplichters!
Ik krijg op moment ELKE dag mail van ING, Rabo en PayPal.
Bij Rabo en ING heb ik niet eens rekeningen.

5.5K

Het beste antwoord

Wehkamp is er al van op de hoogte. Op http://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?Page=INF&IHC=KSC staat:

Phishing e-mail in omloop
Let op! Er is een e-mail in omloop, die niet afkomstig is van wehkamp.nl. We adviseren je in ieder geval om nergens op te klikken en de mail te verwijderen.
Het gaat om een 'bedankt voor je bestelling' bericht. Ben je geen klant van ons, dan kun je er gerust van uitgaan dat er dat er geen bestelling voor je staat.
Als klant kun je onder 'mijn bestellingen' zien dat er geen bestelling staat.

Het is dus een phishing bericht. Als je de bijlage opent nestelt zich iets op jouw computer waar je vervelende gevolgen van kunt ondervinden. Direct verwijderen dus, en verder niets mee doen!
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoewel Fifa15 degelijk wel bestaat is dit wel spam.

Een factuur van geen enkele bedrijf zal hoe dan ook verstuurd worden via een zip bestand.
Ik las ook dat dit voorkwam bij KPN de laatste tijd. Hierin kregen zij ook 'hun factuur' middels een zip bestand.

Verwijder het emailtje en/of mail het door naar wehkamp zelf.
9 jaar geleden
Ik ben blij dat je dit vraagt want ik kreeg eergisteren exact dezelfde mail. Ook ik kreeg die mail en ik keek eerst in mij email en op mijn bankaccount of ik iets had besteld of betaald. Niet dus. Ik concludeerde vervolgens dat dit spam of fishing was en ga er verder niet op reageren. Dat raad ik jou ook aan. Ze verzinnen steeds nieuwere manieren om jou geld uit de zak te kloppen en dit is volgens mij zo'n poging. Leuk bedacht door de oplichters maar ik trap er niet in. En laat dit een waarschuwing voor anderen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook ik kreeg deze mail. Ben naar de echte site van wehkamp gegaan en ingelogd en gekeken naar "mijn bestellingen". Daar stond dus niets vermeld, dus niets besteld.
Afzender mail blokkeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Als aanvulling. Op de echte site van Wehkamp staat waarschijnlijk ook een emailadres/contactformulier. Dat is veiliger dan antwoordne op vage mails, omdat je zo zeker weet dat je werkelijk met Wehkamp communiceert.
Een eerste snelle test is even kijken of er klikbare links in de mail voorkomen. Hierop niet klikken! alleen kijken. Laat de muisknoppen gewoon los. Schuif met de muis de muiscursor boven een link, meestal zie je de muiscursor van vorm veranderen als het een link is. Bijvoorbeeld een handje.
Op het moment dat de muiscursor zich boven de link bevindt, laat het e-mailprogramma vaak zien wat het adres is, waar naartoe gegaan wordt als je er op klikt. Bijvoorbeeld Outlook of Windows Live Mail tonen het adres in de statusbalk, onderin het venster.
Lees het adres goed. Als het stukje tekst tussen 'http' en de eerste '/' niet overeen komt met de afzender (in jouw geval wehkamp.nl), trek dan het e-mailbericht in twijfel.

Volg ook je gevoel (zoals je gedaan hebt). Bij twijfel niets doen en iemand vragen. En zeker niet betalen! Controleren of iemand iets besteld heeft kun je eventueel doen door op de website (in dit geval Wehkamp) met je eigen account in te loggen en de bestelhistorie te bekijken.

Als je elke dag ongewenste mail krijgt is er iets goed fout bij de dienstverlener die jouw mailbox verzorgt. Om te voorkomen dat dit soort berichten in jouw mailbox komen heb je een goed werkend spamfilter nodig. Kennelijk heeft jouw dienstverlener dat niet, dus tijd voor een nieuwe goeie vraag hierover!